NAKUT

Keskustelua ekoautoiluun liittyen
Antti Aarva
Viestit: 181
Liittynyt: 16 Huhti 2017, 21:38

NAKUT

Viesti Kirjoittaja Antti Aarva » 22 Helmi 2020, 22:53

Hei, Suomeen tuodaan n. 10 vuotta vanhoja isokokoisia diiselautoja, Mersuja, Bemareita, Audeja, Volvoja, ym. Olisi mielenkiintoista tietää miten ko. vaunut voisi muuttaa Puukaasulle?
Olisiko muunnos mahdollista tehdä vastaavalla tavalla kuin bensa Voyagerissamme, eli mahdollisimman pienin toimenpitein?
Ei muunnosta kipinäkoneeksi, vaan käytettäisiin samaa menetelmää, kuin Vakolassa Valmetin traktorin muunnos, eli kipinän korvaisi pieni tyhjäkäynti naftahuikka?
Loppu kaasua Toukon automaattisesta kaasunsekoittimesta?
Minkälaisia asioita tulisi ottaa huomioon?

Avatar
Touko
Viestit: 138
Liittynyt: 17 Huhti 2017, 16:58

Re: NAKUT

Viesti Kirjoittaja Touko » 23 Helmi 2020, 11:00

Suurin ongelma noin uusissa autoissa on suuri elektroniikan ja tietokoneiden määrä. Ruiskuja ohjaa auton moottorinohjain boxi, jolloin ruiskujen syötön rajoitus on melko haastavaa. Muutokset todennäköisesti aiheuttaisivat myös vikakoodien esiintymistä, jotka ainakin vaikeuttavat katsastusta.

Toisaalta automaattisesta moottorinohjaimesta voisi olla hyötyäkin. Hyvässä lykyssä moottorinohjain saattaisi pienentää polttoaineensyöttöä automaattisesti silloin kun imusarjaan syötetään puukaasua, tällöin dieselistä voitaisiin korvata ainakin osa puukaasulla. Dieselin kulutus voitaisiin ehkä pudottaa puoleen ilman muutoksia moottorinohjaukseen.

jussiäystö
Viestit: 141
Liittynyt: 03 Kesä 2017, 11:18

Re: NAKUT

Viesti Kirjoittaja jussiäystö » 23 Helmi 2020, 15:26

Tuossa diiseli /puukaasu volvossani oli diiselisuutimet lämpöä johtavissa kupari putkissa , ettei suutimet leikkaa kiinni , jos polttoaineen käyttö/virtaus suutimessa pienenee , ja kuitenkin sylinterissä tuotetaan paljon työlämpöä , on riskinä että pienellä annoksella diiseliä ei suuttimet jäähdy , ja ne leikkaa kiinni ,kun vielä puukaasupalotapahtuma on pitkäkestoisempi on sitäkautte suuttimeen , tai syttytulppaan siirtyvä lämpö on ainakin yhtäsuuri , tai jopa suurempi -ainakin sotaajan oppaissa sanotaan siihen suuntaan,, ei se kipinäsytyteiseksi muutaminen ole niin vaikeaa, jos vain tietyt mekaaniset ehdot koneessa täyttyy ,olen rakentanut kolme kipinädiiseliä,,

jussiäystö
Viestit: 141
Liittynyt: 03 Kesä 2017, 11:18

Re: NAKUT

Viesti Kirjoittaja jussiäystö » 23 Helmi 2020, 16:26

Niin ja se käyttövoimaveroriskikin sattaa kasvaa jos auto haisee diiseliltä,, kuinka tilanne on tänään , ainakin silloin, kun katsastin volvoa , katsastusmies neuvoi vältämään diiseliä , ettei tarvi jossitella,,

Antti Aarva
Viestit: 181
Liittynyt: 16 Huhti 2017, 21:38

Re: NAKUT

Viesti Kirjoittaja Antti Aarva » 23 Helmi 2020, 20:20

Dieselmoottorin voi muuttaa kipinäkoneeksi. Mutta jos auto on tyyppihyväksytty niin silloin joudutaan moottoriohjainyksikkö vaihtamaan varmaankin bensaversion vastaavaan. Mietin nyt muutoskatsastusta, mikäli se olisi mahdollista.
Vanhemmissa -87 ja sitä ennen rekisteröidyissä autoissa muutos on jonkin verran yksinkertaisempaa.
Eikö nyt käytössä olevissa suorasuihkutusmoottoreissa ole palolämpötilat melkoiset, verrattuna vanhoihin diiseleihin. mietin vaan noiden ruiskusuuttimien mahdollista kiinnileikkaamista puukaasulla?

jussiäystö
Viestit: 141
Liittynyt: 03 Kesä 2017, 11:18

Re: NAKUT

Viesti Kirjoittaja jussiäystö » 24 Helmi 2020, 16:21

Kaikki rakentamani kipinädiiselit on olleet suorasuihkutteisia,, jos sytty tulpan vain saa sovitettuua /jengattua suoraan kannen alumiiniin tai valuun , ei lämpöongelmia ole- esikammioon/esikammiolliseen koneeseen ei ehkä kipinä sovi , epäilen että seosta joka syttyisi on sinne vaikea saada sylinterin puolelta kulkeutumaan sensijaan nafta ruuskutetaan sinne suoraan,, kansi pitää jokatapauksessa otta irti ja madaltaa mäntiä,, joka voidaan tehdä koneeseen päin samalla tehdään jenka tulpille kanteen , ja virranjakaja asennetaan ruiskupumpun tilalle Olisi hyvä jos tullevaisuudessa saisimme vapaammat kädet itse auton tekniikan kanssa jos vain järjelliset pakokaasuvaatimukset täytyisi ne kin pitäisi olla jollain tavoin tasapainossa itse asian kanssa , ei saunankiukaassakaan tarvita elektroniikaa muista piomassaa polttavista laitoksista puhumattakaan, joiden hiukkas päästöt on kymmenkertaiset,, tuossa taisteltuani pariviikoa renaultin tietokoneen kanssa , kaipasin ford anglian aikoja kun korjaksen sai tehtyä samaoilla avaimilla kuin muihinkin maatalous koneisiin, elelektroniika on kyllä hyvä , mutta sitä sotketaan joka paikkaa , minne se eivälttämättä sovi niin se rellun vika oli sellainen , että kesken ajon syttyi pakokaasun takaisin kierrätys valo ja teho romahti ja vauhti tippui viiteen kymppiin , varsinkin kun takana oli jonoa ja viimein sait välin lähteä rekkaa ohittamaan ja siinä auto teki tämän tempun , ei muuta kun edestä tulee autoja vastaa ja takana jono myös .. että siin vain puristat rattia ja odotat törmäystä .. on se mahtavaa tämä nyky tekniikka , se kun lisää turvallisuutta,,

Avatar
pena_laiho
Viestit: 78
Liittynyt: 22 Touko 2017, 21:43

Re: NAKUT

Viesti Kirjoittaja pena_laiho » 24 Helmi 2020, 20:37

Muistaakseni Eerin kirjoitti joskus siitä audin biiselin ja pensa koneiden samankaltaisuudesta jotenkin niin että diiselin lohkoon sopii pesa koneen kansi siinä tulisivat tulpan kierteet ja jos vielä saisi nokka akselin päähän virranjakajan olisi homma melkein kasassa paksummalla kannentiivisteellä saisi optimi puristukset mutta mutta nyky autoihin ei saapönttöjä mukaaan koska autot on suuniteltu meidän kannalta epäonnistuneesti .Sitten vielä yksi ogelma moottori tilavuus pitäisi noin 3 litraa 1500 kilon koriin taidan pyytää mahdottomia ei onnistu eurooppalaisilta eikä japseilta ainakaan niin uuusilta mitä on trafilta haussa jenkkilästä saattaisi löytyä mutta sitten tulee tämän foinkkialaisten keksinnön puute mutta kesää odotellessa yks pena

jussiäystö
Viestit: 141
Liittynyt: 03 Kesä 2017, 11:18

Re: NAKUT

Viesti Kirjoittaja jussiäystö » 24 Helmi 2020, 21:06

Tuossa katselin mot ohjelmaa , kun suomalaiset virkamiehet keksii omia sääntöjä kotimaahamme , vaikka itse eu ei näin olekkaan halunnut,, jos tätä ekoautoilu vastaan virkamiesten /haluttomuu kankeus , kysyttäisiin eu,,ssta mitä ovat mieltä pyrkimyksestämme kun tuo kasvihuoneilmiö on päällä.. settä saameko ajaa hiilineutraalilla autolla vaiko ei

Antti Aarva
Viestit: 181
Liittynyt: 16 Huhti 2017, 21:38

Re: NAKUT

Viesti Kirjoittaja Antti Aarva » 24 Helmi 2020, 21:58

Tuota Toukon ehdotusta, syöttää räjähdyskelpoista kaasua imuilmaan olisi kokeiltava?
Ohjausyksikkö voisi erehtyä kuorman puuttuvan ja naftasyöttö jäisi pienemmäksi. Voisihan testiauton dieselveron maksaa niin ei tulisi ongelmia.
Mikäköhän auto testattavaksi kannattaisi valita?

Avatar
Jussi Vilppula
Viestit: 266
Liittynyt: 23 Huhti 2017, 21:52

Re: NAKUT

Viesti Kirjoittaja Jussi Vilppula » 24 Helmi 2020, 22:40

Käytännössä kaikki uudet dieselit ovat ahdettuja suorasuihkutuskoneita.mikään nyt ei ole mahdotonta tietenkään, mutta hyvin haastavaa tulee olemaan moottorinohjaimen softan muokkaus sopivaksi puukaasulle.
Niissä on myös hiukkasloukut, egr ym saasteenpoistolaitteet.
Jos ajatuksena kiinnostaa kaasukäyttöinen dieselauto, niin tulee itselle mieleen lähinnä riittävän vanha Dodge RAM avolava.
Niissä oli ainoana suorasuihkutteinen cummins 6bt moottori, joista vanhemmat siis ihan normaalilla ruiskutuspumpulla.
Muunmaalaisista tarjouksista en tiedä.

Vastaa Viestiin