Sivu 1/2

NAKUT

Lähetetty: 22 Helmi 2020, 22:53
Kirjoittaja Antti Aarva
Hei, Suomeen tuodaan n. 10 vuotta vanhoja isokokoisia diiselautoja, Mersuja, Bemareita, Audeja, Volvoja, ym. Olisi mielenkiintoista tietää miten ko. vaunut voisi muuttaa Puukaasulle?
Olisiko muunnos mahdollista tehdä vastaavalla tavalla kuin bensa Voyagerissamme, eli mahdollisimman pienin toimenpitein?
Ei muunnosta kipinäkoneeksi, vaan käytettäisiin samaa menetelmää, kuin Vakolassa Valmetin traktorin muunnos, eli kipinän korvaisi pieni tyhjäkäynti naftahuikka?
Loppu kaasua Toukon automaattisesta kaasunsekoittimesta?
Minkälaisia asioita tulisi ottaa huomioon?

Re: NAKUT

Lähetetty: 23 Helmi 2020, 11:00
Kirjoittaja Touko
Suurin ongelma noin uusissa autoissa on suuri elektroniikan ja tietokoneiden määrä. Ruiskuja ohjaa auton moottorinohjain boxi, jolloin ruiskujen syötön rajoitus on melko haastavaa. Muutokset todennäköisesti aiheuttaisivat myös vikakoodien esiintymistä, jotka ainakin vaikeuttavat katsastusta.

Toisaalta automaattisesta moottorinohjaimesta voisi olla hyötyäkin. Hyvässä lykyssä moottorinohjain saattaisi pienentää polttoaineensyöttöä automaattisesti silloin kun imusarjaan syötetään puukaasua, tällöin dieselistä voitaisiin korvata ainakin osa puukaasulla. Dieselin kulutus voitaisiin ehkä pudottaa puoleen ilman muutoksia moottorinohjaukseen.

Re: NAKUT

Lähetetty: 23 Helmi 2020, 15:26
Kirjoittaja jussiäystö
Tuossa diiseli /puukaasu volvossani oli diiselisuutimet lämpöä johtavissa kupari putkissa , ettei suutimet leikkaa kiinni , jos polttoaineen käyttö/virtaus suutimessa pienenee , ja kuitenkin sylinterissä tuotetaan paljon työlämpöä , on riskinä että pienellä annoksella diiseliä ei suuttimet jäähdy , ja ne leikkaa kiinni ,kun vielä puukaasupalotapahtuma on pitkäkestoisempi on sitäkautte suuttimeen , tai syttytulppaan siirtyvä lämpö on ainakin yhtäsuuri , tai jopa suurempi -ainakin sotaajan oppaissa sanotaan siihen suuntaan,, ei se kipinäsytyteiseksi muutaminen ole niin vaikeaa, jos vain tietyt mekaaniset ehdot koneessa täyttyy ,olen rakentanut kolme kipinädiiseliä,,

Re: NAKUT

Lähetetty: 23 Helmi 2020, 16:26
Kirjoittaja jussiäystö
Niin ja se käyttövoimaveroriskikin sattaa kasvaa jos auto haisee diiseliltä,, kuinka tilanne on tänään , ainakin silloin, kun katsastin volvoa , katsastusmies neuvoi vältämään diiseliä , ettei tarvi jossitella,,

Re: NAKUT

Lähetetty: 23 Helmi 2020, 20:20
Kirjoittaja Antti Aarva
Dieselmoottorin voi muuttaa kipinäkoneeksi. Mutta jos auto on tyyppihyväksytty niin silloin joudutaan moottoriohjainyksikkö vaihtamaan varmaankin bensaversion vastaavaan. Mietin nyt muutoskatsastusta, mikäli se olisi mahdollista.
Vanhemmissa -87 ja sitä ennen rekisteröidyissä autoissa muutos on jonkin verran yksinkertaisempaa.
Eikö nyt käytössä olevissa suorasuihkutusmoottoreissa ole palolämpötilat melkoiset, verrattuna vanhoihin diiseleihin. mietin vaan noiden ruiskusuuttimien mahdollista kiinnileikkaamista puukaasulla?

Re: NAKUT

Lähetetty: 24 Helmi 2020, 16:21
Kirjoittaja jussiäystö
Kaikki rakentamani kipinädiiselit on olleet suorasuihkutteisia,, jos sytty tulpan vain saa sovitettuua /jengattua suoraan kannen alumiiniin tai valuun , ei lämpöongelmia ole- esikammioon/esikammiolliseen koneeseen ei ehkä kipinä sovi , epäilen että seosta joka syttyisi on sinne vaikea saada sylinterin puolelta kulkeutumaan sensijaan nafta ruuskutetaan sinne suoraan,, kansi pitää jokatapauksessa otta irti ja madaltaa mäntiä,, joka voidaan tehdä koneeseen päin samalla tehdään jenka tulpille kanteen , ja virranjakaja asennetaan ruiskupumpun tilalle Olisi hyvä jos tullevaisuudessa saisimme vapaammat kädet itse auton tekniikan kanssa jos vain järjelliset pakokaasuvaatimukset täytyisi ne kin pitäisi olla jollain tavoin tasapainossa itse asian kanssa , ei saunankiukaassakaan tarvita elektroniikaa muista piomassaa polttavista laitoksista puhumattakaan, joiden hiukkas päästöt on kymmenkertaiset,, tuossa taisteltuani pariviikoa renaultin tietokoneen kanssa , kaipasin ford anglian aikoja kun korjaksen sai tehtyä samaoilla avaimilla kuin muihinkin maatalous koneisiin, elelektroniika on kyllä hyvä , mutta sitä sotketaan joka paikkaa , minne se eivälttämättä sovi niin se rellun vika oli sellainen , että kesken ajon syttyi pakokaasun takaisin kierrätys valo ja teho romahti ja vauhti tippui viiteen kymppiin , varsinkin kun takana oli jonoa ja viimein sait välin lähteä rekkaa ohittamaan ja siinä auto teki tämän tempun , ei muuta kun edestä tulee autoja vastaa ja takana jono myös .. että siin vain puristat rattia ja odotat törmäystä .. on se mahtavaa tämä nyky tekniikka , se kun lisää turvallisuutta,,

Re: NAKUT

Lähetetty: 24 Helmi 2020, 21:06
Kirjoittaja jussiäystö
Tuossa katselin mot ohjelmaa , kun suomalaiset virkamiehet keksii omia sääntöjä kotimaahamme , vaikka itse eu ei näin olekkaan halunnut,, jos tätä ekoautoilu vastaan virkamiesten /haluttomuu kankeus , kysyttäisiin eu,,ssta mitä ovat mieltä pyrkimyksestämme kun tuo kasvihuoneilmiö on päällä.. settä saameko ajaa hiilineutraalilla autolla vaiko ei

Re: NAKUT

Lähetetty: 24 Helmi 2020, 21:58
Kirjoittaja Antti Aarva
Tuota Toukon ehdotusta, syöttää räjähdyskelpoista kaasua imuilmaan olisi kokeiltava?
Ohjausyksikkö voisi erehtyä kuorman puuttuvan ja naftasyöttö jäisi pienemmäksi. Voisihan testiauton dieselveron maksaa niin ei tulisi ongelmia.
Mikäköhän auto testattavaksi kannattaisi valita?

Re: NAKUT

Lähetetty: 24 Helmi 2020, 22:40
Kirjoittaja Jussi Vilppula
Käytännössä kaikki uudet dieselit ovat ahdettuja suorasuihkutuskoneita.mikään nyt ei ole mahdotonta tietenkään, mutta hyvin haastavaa tulee olemaan moottorinohjaimen softan muokkaus sopivaksi puukaasulle.
Niissä on myös hiukkasloukut, egr ym saasteenpoistolaitteet.
Jos ajatuksena kiinnostaa kaasukäyttöinen dieselauto, niin tulee itselle mieleen lähinnä riittävän vanha Dodge RAM avolava.
Niissä oli ainoana suorasuihkutteinen cummins 6bt moottori, joista vanhemmat siis ihan normaalilla ruiskutuspumpulla.
Muunmaalaisista tarjouksista en tiedä.

Re: NAKUT

Lähetetty: 26 Helmi 2020, 23:05
Kirjoittaja Antti Aarva
Näin se varmaankin on uudempien ja uusien Diiseleiden kanssa. Näitä vaan on autokannasta aika paljon. Olen miettinyt yhteydenottoa huoltovarmuuskeskukseen. Jos vaikka sitä kautta saataisiin tukea puukaasutekniikan kehittelyyn. Pitäisi vaan löytää oikeat perustelut puukaasun käytölle. Kriisiaikaa odottelemaan ei kannata jäädä. Ajattelin, että jos nykydiiselit voisi muuntaa jollain konstilla syht pienillä asennuksilla puukaasulle niin kriisin yllättäessä, tarvittaisiin vain ne pömpelit.
Tietysti totaalisen hädän sattuessa direktiivit unohdettaisiin, ehkä otettaisiin käyttöön kipinäsytytys. Näin vaan ei voida toimia normyolosuhteissa.