Lauhde Kyllästysaineena

Keskustelua ekoautoiluun liittyen
Touko

Lauhde Kyllästysaineena

Viesti Kirjoittaja Touko » 02 Touko 2017, 21:58

Aloitin vappuna pitkä-aikaisen testin häkäpöntön lauhteen soveltuvuudesta puun kyllästysaineeksi. Valmistin kolme testikappaletta, joissa jokaisessa on kiinni kolme erilaista lautaa. Yksi lauta on käsittelemätön, toinen on sivelty pensselillä kahteen kertaan ja kolmas on ollut upoksissa lauhteeseen 24h. Sijoitin testikappaleet jokaisen eri paikkaan, yhden maahan räystästipun alle, toisen ladonseinään auringonpaisteeseen ja kolmannen kosteaan navetan nurkkaan. Tarkoituksena on selvittää lahoaako käsitelty lauta hitaammin kuin käsittelemätön.
Olen kerännyt kaikki lauhteeni talteen ja nyt kun sitä alkaa olla kertyneenä satoja litroja, olisi mukava keksiä sille hyviä käyttökohteita. Lauhde toimii hyvin sammalten tappamiseen kivetykseltä, mutta haju vain on ikävä. Eräs tuttu käyttää ainetta sammalten tappamiseen tiilikatolta.
Liitteet
20170501_124317 (Medium).jpg
20170501_124317 (Medium).jpg (243.71 KiB) Katsottu 809 kertaa
20170502_164632 (Medium).jpg
20170502_164632 (Medium).jpg (228.78 KiB) Katsottu 809 kertaa

kapu

Re: Lauhde Kyllästysaineena

Viesti Kirjoittaja kapu » 03 Touko 2017, 16:32

Minulla on vähän samanlainen testi menossa. Rakensin 2012 vuonna metsäojan yli pienen puusillan jonka kansilankut upotin hetkeksi siilokondenssiin. Vielä ei ole lahovaurioita. Kesällä meinaan käsitellä mökin huopakaton kondenssiaineella niin eiköhän sammal saa kyytiä...

pena_laiho

Viesti Kirjoittaja pena_laiho » 27 Touko 2017, 13:53

Minä taas olen säästänyt melkein kaikki noet mitä 50 000 kilometrin aikana onkertynyt yhdet noet tosin jätin hankoon ja yhdet inariin joo on kai niitä jäänyt juhan pajallekin remonttien yhteydessä tais niitä jäädä myös kuopion ja jyväskylän välille yhden bussipysäkin kohdalle sinä vuonna kun vuosikokous oli iisalmessa mutta melkein kaikki on tallessa mitähän niillä tekisi kun hallin lämmityskattilakin on vielä kutiste muovi paketissa tänä kesänä on tullut 1880 kilometriä .pönttöillään t pena laiho

pena_laiho

Viesti Kirjoittaja pena_laiho » 04 Marras 2018, 21:53

Onko kukaan yrittänyt laittaa suodattimesta otettua nokea takaisin polttoaine siiloon senhän pitäisi olla palavaa ainetta kysyy pena

jussiäystö

Viesti Kirjoittaja jussiäystö » 05 Marras 2018, 16:08

Kyllä isommat hiilen kappaleet ainakin olen laittanut , ja hyvin on pelittänyt , sitä pientä putua en koska sitä on vähemmän meikäläisellä kun on syklooni joka sitä vain kerää,, ja siinä on tuhkaa seassa,, mutta tässä tuli mieleen , että kun hiili on säilyvää se säilyy maassa ikuisesti ,toisin kun puu , jopa muinainen inka kulttuuri paranti maata hiilirouheella- niin ainakin porkanamaa pitää siitä ja se hiilitasapaino ,jota tässä nyt jahdataan , muuttuu oikeaan suuntaan kuun hiiltä varastoituu kokoajan maahan kun ajelemme häällä , että taitaa olla häkäauto nyt ainoa joka tähän pystyy,, kun hiilet/ noet heitetään vadelmille,,

Vastaa Viestiin