Lauhde Kyllästysaineena

Keskustelua ekoautoiluun liittyen
jussiäystö
Viestit: 136
Liittynyt: 03 Kesä 2017, 11:18

Re: Lauhde Kyllästysaineena

Viesti Kirjoittaja jussiäystö » 25 Tammi 2020, 14:34

Tuossa juttelin erään pitkänlinjan häkämihen kanssa, ja tuli sellainen asia eteen kun polttoaineen säästö pitkässä suorassa ajossa,, jos sattuisi sellainen tilanne että kun kaasun painaa pohjaan ja auto kulkisi liiankin lujaa ,niin jos pitäisi polkimen pohjassa ja sen sijaan purottaisi nopeutta antamalla enemmän ilmaa mukaan korvaamaan kaasua ajelisi köyhällä seoksella jolloin nopeus silläläilla laskisi , tulisiko tästä säästöä puista,, vai onko tämä niitä veteraanien vanhoja väitämiä jotka ei kuole voisiko tätä jotenkin testata, jos tämä autaisi , niin seoksen käsisäätö sopisi tähän paikkaan Noissa vanhoissa oppaissa oli runsaalla ilmalla ajosta ainakin sellainen väitämä,että mootori ja suodattimet likaantuu vähemmän kun kaasua haluttaisiin vähemmän,,

Avatar
Touko
Viestit: 137
Liittynyt: 17 Huhti 2017, 16:58

Re: Lauhde Kyllästysaineena

Viesti Kirjoittaja Touko » 25 Tammi 2020, 18:16

En ole diesel-moottoreiden asiantuntija, mutta tietääkseni ne toimii juurikin näin? Eli osakuormalla moottori käy laihalla, mikä parantaa hyötysuhdetta. Moottorin pumppaushäviöt myös pienenevät kun imusarjan ilmavirtaa ei kuristeta. Bensakoneissa seoksen täytyy olla lähellä stoikiometristä seosta, jotta polttoaine palaa kunnolla. Puukaasu taaskin palaa hyvin laajalla seosalueella, jolloin moottorin tehoa voidaan hyvinkin säätää seosta muuttamalla.

jussiäystö
Viestit: 136
Liittynyt: 03 Kesä 2017, 11:18

Re: Lauhde Kyllästysaineena

Viesti Kirjoittaja jussiäystö » 25 Tammi 2020, 18:54

En hoksannut tuota, että puukaasun laaja plamis/syttymisalue todellakin saattaa auttaa tässä paikassa, jolla on sopiva auto ja intoa ehkä testaa tätä juttua jos nyt sitten nopeutta pudotetaan kierrosläppää pienentämällä ja pienenetää myös sitämyöten hään kulutusta , vai anetaan ilmaa kuitenkin enemmän ja sillä pudotetaan kierroksia , kuitenkin "helpommin " seosta saavalle mootorille kun kierroskaasuläppä on suurimmillaa , niin kuinka on säästön kanssa, meneekö häkää kuitenkin loppuviimeksi sama määrä , hmm,,

Avatar
pena_laiho
Viestit: 75
Liittynyt: 22 Touko 2017, 21:43

Re: Lauhde Kyllästysaineena

Viesti Kirjoittaja pena_laiho » 25 Tammi 2020, 20:19

En nyt ole aivan varma mutta luulen koska nämä käsisäätöiset volvot ovat vähä kulutusisempia kuin automaatisella seos säädöllä varustetut mistähän muusta sevoi johtua kun laihemmalla seoksella ajamisesta kesää odotellessa pena

HÖYRYPÄÄ
Viestit: 24
Liittynyt: 01 Touko 2017, 10:46

Re: Lauhde Kyllästysaineena

Viesti Kirjoittaja HÖYRYPÄÄ » 26 Tammi 2020, 10:03

Kyllä sitä kulutustakin on tutkittu jonkin verran lukuisten muiden mittauksien ohella.Lähtökohtaisesti ajettaessa puukaasuautolla kehittimen täytyy pysyä toimintakunnossa matkan edistyessä.Seosta laihennettaessa näyttäisi syntyvän kaasun säästöä,ainakin teoriassa.Seossuhde kuitenkin ilmoittaa vain suhteen,ei käytetyn seoksen määrää.Toisaalta kehitintä mitoitettaessa on sitouduttu kuluttamaan kaasua määrätyissä rajoissa,joista ei voi mielin määrin poiketa.Kapun autolla ajetaan aina seos enemmän tai vähemmän laihan puolella.Tulpat pysyvät puhtaina ja laitteet muutenkin,mutta ylilaihalla seoksella kehitin kuolee ja tulee ongelmia.Myöskään polttoainetta ei silloin säästy.Polttoaineen kulutukseen vaikuttaa hyvin paljon myös moottorin ja esim sytytysjärjestelmän kunto,lisäksi ilmanvastus on erilaisista pöntöistä ja härpäkkeistä johtuen aivan eri luokkaa kuin vastaavissa malleissa ilman puukaasulaitteita.
Viime vuoden kokousreissulla Iisalmessa kokeiltiin siinä ylämäessä tehoja.Tuloksena oli kahdella vedolla sama 78km/h,joka paikallisen insinöörin taulukkojen mukaan tarkoittaa noin 95hv.Olennaisempaa kuitenkin on,että se saavutettiin seossuhteella 15,5.Tämä käy hyvin yksiin El Kaminan projektipäiväkirjan kanssa,se on luettavissa haulla puukaasuauton toiminta.Siellä aivan loppupuolella todetaan,että toiminta on joka suhteessa parasta lambda-arvoilla 1,05-1,10 eli vastaavat seossuhteet 15,4-16,2.Seosta voitiin laihentaa arvoon lambda 1,35,mutta tehon lasku oli niin suuri,että mitään hyötyä ei saavutettu.
Puukaasuautot ovat myös omia uniikkikappaleita.Siksi niiden vertaaminen keskenään saattaa antaa virheellisiä tuloksia.Jo pelkästään moottoreissa on suuria eroja,vaikka toimintaperiaate onkin sama.Yksi kaikkein suurimmista polttoaineen kulutukseen vaikuttavista tekijöistä on siinä ratin ja selkänojan välissä.Kapun autossa lukema vaihtelee kuljettajan ja myös vallitsevien olosuhteiden mukaan 30-50kg/100km.Ainoastaan silloin kun kaikki moottoriteho on oltava käytössä että auto ylipäätään liikkuu,ei säästökeinoja juuri ole.

Antti Aarva
Viestit: 180
Liittynyt: 16 Huhti 2017, 21:38

Re: Lauhde Kyllästysaineena

Viesti Kirjoittaja Antti Aarva » 09 Helmi 2020, 20:56

Tuosta siilokondenssista tökötistä vielä. Olisiko siitä apua sammaloituneeseen betoni tiili kattoon. Tietysti ensin pitäisi harjata sammalet pois. Sen jälkeen käsittely tökötillä?
Mulla on nyt melkein 30 vuotta vanhat tiilet, sammalta kasvaa 😕

Avatar
Touko
Viestit: 137
Liittynyt: 17 Huhti 2017, 16:58

Re: Lauhde Kyllästysaineena

Viesti Kirjoittaja Touko » 09 Helmi 2020, 21:23

Siilokondenssi tappaa kaikki sammalet jotka sillä käsittelee, muttei se varmaan ennalta ehkäisevästi estä sammalia kasvamasta. Itse olen kaatanut siilokondenssia pihalaatoitukselle, jolloin laattojen saumoissa kasvaneet sammaleet ja heinät kyllä kuolivat. Nyt parin vuoden jälkeen alkaa taas uusi kasvusto vihertämään saumoissa. Pihakivetykselle käsittely pitää uusia parin vuoden välein, katolle varmaan riittää kerran vuosikymmenessä.

Antti Aarva
Viestit: 180
Liittynyt: 16 Huhti 2017, 21:38

Re: Lauhde Kyllästysaineena

Viesti Kirjoittaja Antti Aarva » 10 Helmi 2020, 17:38

Juu noin se varmaankin on.
Ensin pitää kasvusto tappaa. Sitten pintakäsitellä tiilet.
Pitänee aloitella rautakaupan maaliosastolta, rtv, ym.
Tiiliä on mielestäni turha tässä vaiheessa uusia.

Vastaa Viestiin