Muita ilmaisuja

Keskustelua ekoautoiluun liittyen
Avatar
Touko
Viestit: 211
Liittynyt: 17 Huhti 2017, 16:58

Re: Muita ilmaisuja

Viesti Kirjoittaja Touko »

Laitoin ylläpidon asetuksista nimen vaihtamis oikeuden päälle. Nimen voi vaihtaa painamalla foorumin yläoikealla olevaa omaa käyttäjänimeä ja menemällä reittiä: Omat Asetukset -> Profiili -> Kirjautuminen -> Käyttäjätunnus.
Antti Aarva
Viestit: 301
Liittynyt: 16 Huhti 2017, 21:38

Re: Muita ilmaisuja

Viesti Kirjoittaja Antti Aarva »

Ari Lampiselta tuli postia:

Hei,

TEP valitsee vuoden ekoauton kolmannen kerran. Kutsu avoimeen julkiseen julkistustilaisuuteen Helsingissä 26.11. klo 15:30 on tässä:
http://tekniikkaelamaapalvelemaan.fi/ta ... tilaisuus/

-ari
Avatar
Jussi Vilppula
Viestit: 275
Liittynyt: 23 Huhti 2017, 21:52

Re: Muita ilmaisuja

Viesti Kirjoittaja Jussi Vilppula »

Mitäs olette talven kuluessa saaneet tehtyä? Tarkoitan noin puukaasuun liittyen.
Mulla on taas vaihteeksi piisannu kaikkea muuta puuhaa.
Tuli taas tehtyä sulo vilen hengessä hankinta.
Jos jollain on etsinnässä puukaasuautoksi sopiva yksilö niin mulla olis herraskainen vaihtoehto: Seitkytluvun ässämersu.Melkein kolmenlitran ruiskukuutonen ja automaatti.koukku löytyy ja melkein 1700kg kärryn saa laittaa kiinni.Tästähän ei mitata päästöjä.
jussiäystö
Viestit: 226
Liittynyt: 03 Kesä 2017, 11:18

Re: Muita ilmaisuja

Viesti Kirjoittaja jussiäystö »

No,, pieni paikallisvoimalaitos on tullut tehtyä . enää generaatorin ohjausboksi uupuu olen pyrkinyt mahd yksinkertaiseen rakenteeseen , .. paljon oli osia aikaisemmilta työ mailta jäänyt joita hyödynsin,, koivuisia kiekkoja olen jo sahaillut kuivamaan, ja polttopuita hommaillut sieltä täältä.. kuinka paljon tuolle puusähkölle on sitten käytöä
jää nähtäväksi , mutta tuolle carunalle ajattetelin tehdä kiusaa, ainakin vähäsen , koska kiusa se on pienikin kiusa,, ja kyllä aina oma puusähkölaitos tulee olla kaikilla varteenotettavilla puukaasumiehillä,, kuvia panen sitten kun otan savut,, ehkä parin kuukauden päästä
Avatar
Touko
Viestit: 211
Liittynyt: 17 Huhti 2017, 16:58

Re: Muita ilmaisuja

Viesti Kirjoittaja Touko »

Voitko jakaa edes teknisiä tietoja laitoksesta näin alkajaisiksi? Kiinnostaisi kovasti.

Itse päätin tehdä AMK-lopputyökseni CHP-laitoksen kesän aikana. Tekniikka tulee olemaan melko omalaatuista, vastavirtakaasuttimella tuotetaan kaasua stirling-moottorin polttimelle. Sähköteho tulee olemaan ~1kw jatkuvatoimisella käytöllä. Kevään aikana teen moottorin prototyypin valmiiksi ja kesällä rakennan sen ympärille laitoksen jos moottori toimii ja rahoitus järjestyy.

Autoon pitää tehdä pieniä korjaustöitä ennen liikenteeseen ottoa, katsastuskin jäi tekemättä ennen talvisäilytykseen laittoa.
jussiäystö
Viestit: 226
Liittynyt: 03 Kesä 2017, 11:18

Re: Muita ilmaisuja

Viesti Kirjoittaja jussiäystö »

Tekniikaltaan varsin perus kamaa,, kaasutin imbert kondenssimantelilla, kurkku 100mm panos syöttö. iso puusäiliö.. syklooni. tuuletinkaasunjäähdytin, suodatin 300l massa sellainen pystyssä ,huuhdeltava, moottori pensakuutonen nissan laurel 2l , ajoi kolarin tuossa likellä ja sain romun ,, koko laite on pienellä rungolla ja pyärät alla - että moottorin oma tärinä toivottavasti pudotta holvit,, gene on 37kw( ryssä )sairaala gene on vanha mutta käyttämätön,, herkkäliikeinen mekaaninen keskipakosäädin säätää teholäppää , hertsi/volttimittarit, laite tarkoitettu vetämään vähemmän herkkiä laitteita , jossa hertsit saa huojua,, kiinalainen genen ohjaus poksi kesken, koko laite maalattu matta mustaksi- rakentaminen hauskaa muut seikat vähemmän tärkeitä,,-- siitä stirlinkoneesta,, minulla on jenkeistä tilattu eepos jossa opas ynnä piirustukset 5hv,n koneesta- toimii puinti jätteellä on simppeli,, stirlin kone on ehkä seuraava projekt, olen niitä joitakuita tehnytkin,voitelu ja tehottomuus ongelmana - paineistus auttaa,,
jussiäystö
Viestit: 226
Liittynyt: 03 Kesä 2017, 11:18

Re: Muita ilmaisuja

Viesti Kirjoittaja jussiäystö »

Oli ilmestynyt nettiin videota sieltä Vahoniemen perinne tapahtumasta , jossa puukaasuautoja/ukkojakin vilahtaa silloin tällöin ,että luikatkaa.. Haku.. wanhat koneet vahoniemen leirikeskuksessa,, tai sinne päin , kyllä sen löydätte -kun minäkin,, puukaasu oli kyllä jäänyt vähän sivurooliin, ainakin näin harrastajan mielestä.. ,, Voimalaitos on täysin valmis.. genenboksikin on kiinni - vain hallittu testaus puttuu, joka tehdään , kun kelit lämpenee, ja viimeiset tarkastukset tulee sähkökytkentöjen osalta tehtyä,,
Avatar
mikkov
Viestit: 40
Liittynyt: 18 Huhti 2017, 21:08

Re: Muita ilmaisuja

Viesti Kirjoittaja mikkov »

se on vahojärven leirikeskus...
tässä linkki videoon
https://www.youtube.com/watch?v=EzaU8S3Himw
Avatar
mikkov
Viestit: 40
Liittynyt: 18 Huhti 2017, 21:08

Re: Muita ilmaisuja

Viesti Kirjoittaja mikkov »

mitenkähän saarni mahtais soveltua pilkkeeksi?
näyttää, että sitä alkaisi tulemaan pieniä määriä töistä :D
Avatar
Touko
Viestit: 211
Liittynyt: 17 Huhti 2017, 16:58

Re: Muita ilmaisuja

Viesti Kirjoittaja Touko »

Muuton yhteydessä tuli tyhjennettyä sukulaisen viinakaapin perät. Päätin pistää ikivanhat jo saostuneet viinat ja viinit hyötykäyttöön ja kaadoin niitä lähes 10 litraa volvon vesipesurin säiliöön. Mikkoskirjassa kun kerrottiin että etanoli haihtuu kaasun mukaan ja palaa moottorissa. Onko kukaan kokeillut asiaa käytännössä?
Liitteet
IMG_20180526_123634.jpg
Vastaa Viestiin