Sivu 2/2

Re: Monisykloni-jäähdytin

Lähetetty: 03 Maalis 2025, 11:16
Kirjoittaja jussiäystö
jos arina pyörii rauhallisesti , se ei seulo-hiiliä liike pitää olla nopea että hiili ei ehdi mukaan että tulee hankausta hiilten ja arinarummun välille, toiminto on ajoittainen , ei jatkuva , jokin tärytin voisi toimia - parasta on jos arinanreijitys on sellainen että normaali kaasun virtaus pitää sen hegittävänä se on paras -- pelletti valuu hyvin , ehkä kuitenkin kartio olis hyvä - riipuen säiliön ulkohlkaisijasta suhtessa kurkkuun,, kyllä arinan ravistus on myös aika usein ajon aikana , esim jos on alipainetta haisteleva systeemi . että kun vastus lisääntyy , tulee arinaan liikettä pyörivä kaavari tai ravistus

Re: Monisykloni-jäähdytin

Lähetetty: 03 Maalis 2025, 12:35
Kirjoittaja japikas
Yksihampainen hammaspyörä ei tuota jatkuvaa liikettä vaan sykäyksittäistä. Ja voihan sitä moottoria pätkiä ajastimella ja ajaa sitten vaikka vähän kovemmalla jännitteella niin saa terävämmän liikkeen. Ja sopivalla asemoinnilla tulee tosiaan sekä sivu- että pystyliike.

Holvaantuminen on tietysti toinen ongelma paikalliskäytössä, kun luonnollista ravistelua ei ole. Kuvissa oli esitetty holvinpudotin. Toinen vaihtoehto saattaisi olla ravistella koko kaasutinta, eli simuloida autolla ajoa.

Kaiken suunnittelun kantavana teemana itselläni on valmistuksen yksinkertaisuus ja työstämisen minimointi. Tästä syystä esim. valmiit HST/RST putkiosat ovat hyviä. Itsellä työkalut rajoittuvat valikoimaan TIG, plasma, metallivannesaha, pystyporakone ja kulmahiomakone. Lisäksi verstaana toimii 20 jalan merikontti, joka rajoittaa mahdollisuutta hankkia isompia työstökoneita.

Nyt toki uusi laki sallii 30m^2 autotallin rakentamisen taajamassakin helpommin, mutta budjetti ei välttämättä salli. Nyt alkaa tosin mennä jo off-topic:n puolelle..

Re: Monisykloni-jäähdytin

Lähetetty: 03 Maalis 2025, 13:50
Kirjoittaja jussiäystö
se tärinä pitää olla aika kova ,kevyt hiili ei muuten saa liikettä , joku harrastaja on suunitellut kaavarin rumpuarinan pohjalle , t vain pohja pyörii.. arinan rakoset pitää olla varmaankin aika pienet muuten hienoksi hajoava pelletti läähtee liian herkästi liikeelle - musta olet oikealla reitillä,, jatka vain kokeiluja,, mulla on 30kw voimalaitos on perus pilke sellainen , mekaaninen rekulaatori, holvinpudotin, laurel 6 syl 2l massa fitterit- imbert

Re: Monisykloni-jäähdytin

Lähetetty: 04 Maalis 2025, 12:27
Kirjoittaja Pihinää pöntössä
Ilmasuuttimien reiän sisäänmenoa ei sitten saa jättää kartioimatta. Suora putki aiheuttaa aivan järkyttävän painehäviön suuttimeen kun ilman pitäisi kiihtyä reiän suulla välittömästi 0- 50 m/s.

Syklonista sen verran, että se kaasun pyörittämiseen tarvittava energia ei synny tyhjästä. Se otetaan kaasulinijan alipaineesta. Paikalliskäytössä merkitys on vähäisempi, mutta autokäytössä virtausvastusta ei saa jättää huomioimatta. Kaikki kaasulinjassa alipainetta aiheuttava on suoraan pois auton suorituskyvystä.

Jos osaat tehdä cad-piirroksia niin kannattaa teettää laserleikkaamossa osat. Tulee juuri sellaista kuin piti ja välttyy harjoituskappaleilta. Paitsi jos puuhastelu on projektin päätarkoitus.

Re: Monisykloni-jäähdytin

Lähetetty: 04 Maalis 2025, 12:47
Kirjoittaja japikas
Mikähän mahtaa olla oikea kartiokulma suuttimille?

Joo, puuhastelua. Harva lienee onnistunut tekemään businesta puukaasuttimilla, ainakaan kovin pitkään.

Proof-of-Concept meikäläiselle jos saan sähköauton ladattua. En tiedä viitsinkö alkaa tuohon kaasuautoon puukaasulaitteistoa värkkäämään. Mutta laitteiston voisi silti rakentaa johonkin halpaan peräkärryn runkoon. Voi sitten tehdä savutuskokeiluja vaikka mökillä jos naapurit kaupungissa alkaa hermostumaan..

Ja valmius lämmön talteenotolle kannattanee myös suunnitella, saa sitten kriisitilanteessa tupaan sekä valoa että lämpöä.

Re: Monisykloni-jäähdytin

Lähetetty: 23 Maalis 2025, 17:15
Kirjoittaja Pihinää pöntössä
Sopivasta en tiedä, mutta 60 astetta on sellainen kulma, joka kuulemma luonnossa esiintyy aika paljon.
Eli siis poikkileikkauksessa seinämä 30astetta reiän aksiaalisesta suunnasta.