Seoksen säätö

Keskustelua ekoautoiluun liittyen
Avatar
kapu
Viestit: 44
Liittynyt: 18 Huhti 2017, 20:57

Seoksen säätö

Viesti Kirjoittaja kapu » 04 Touko 2019, 16:45

Olen ajanut käsisäädöllä kymmeniä tuhansia kilometrejä ja perstuntuma on kertonut sen milloin seos on kohdallaan. Nyt letukassa on seosmittari joka näyttää seoksen melko tarkasti,ja siitä johtuen on vähän epätietoisuutta mikä seoksen kuuluisi puukaasulla olla. Liitteenä olevassa taulukossa lambda-arvo 1 on bensalla 14,7 ja kaasulla 15,5. Koskeeko tuo kaasuarvo myös puukaasua? Tuo on vain se arvo jolloin kaikki happi ja kaasu palavat mutta käytännössä suurin teho tulee jollain muulla seoksella ja tasamaalla voidaan käyttää laihempaa seosta.

Miten Arduino miehet olette laitteenne säätäneet? Omat kokemukseni ovat että suurin teho tulee silloin kun mittari näyttää 15-16. Jopa 18,5 vetää vielä melko hyvin. Rikkaammalle ei kestä paljon mennä koska teho laskee ja käynti huononee 14,5 ja sen alle.

PS. Touko voisko se karstainen mottori johtua liian rikkaasta seoksesta?
Liitteet
20190504_121848.jpg

HÖYRYPÄÄ
Viestit: 19
Liittynyt: 01 Touko 2017, 10:46

Re: Seoksen säätö

Viesti Kirjoittaja HÖYRYPÄÄ » 04 Touko 2019, 20:33

Kuin sattumalta ajatukseni harhailivat samoissa asioissa.El Kaminan säätö- ja ohjelmointiraportissa mr Säynävänoja tuli lopulta siihen tulokseen,että suurin teho tuli lambdan arvoilla 1,05...1,10 ja vielä arvolla 1,35 voitiin ajaa,joskin teho heikkeni huomattavasti.Arvot ovat kutakuinkin linjassa Kapun havaintojen kanssa.

Avatar
Touko
Viestit: 121
Liittynyt: 17 Huhti 2017, 16:58

Re: Seoksen säätö

Viesti Kirjoittaja Touko » 04 Touko 2019, 22:51

Itse olen aina pitänyt seoksensäädön "optimissa" eli 15. Rikkaammalle mentäessä tehot alkaa tippua tosiaan mentäessä alle 14-13. Jos mennään lähelle 10 tai mittausalueen yli, niin moottori lakkaa vetämästä kokonaan. Laihalle mentäessä moottori vetää hyvin vaikka mentäisiin reilusti mittausalueen ulkopuolellekin.

Onhan sitä ollut välillä ajatuksena että voisi säätää seoksen laihemmallekin. Mutta tehojen ollessa muutenkin alhaalla, ei ole innostanut alkaa pudottamaan tehoja entisestään.

HÖYRYPÄÄ
Viestit: 19
Liittynyt: 01 Touko 2017, 10:46

Re: Seoksen säätö

Viesti Kirjoittaja HÖYRYPÄÄ » 05 Touko 2019, 07:07

Pieni korjaus omaan viestiini.Oikea nimi on Säynäjäkangas Ville.Siinä projektissa oli varmaan testauslaitteet kohdallaan

Avatar
Jussi Vilppula
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Huhti 2017, 21:52

Re: Seoksen säätö

Viesti Kirjoittaja Jussi Vilppula » 05 Touko 2019, 10:46

Puukaasulla pätenevät samat perusperiaatteet kuin bensallakin.
Ei ole yhtä oikeaa seossuhdetta.On optimaaliset seossuhteet teholle, päästöille ja kulutukselle.
Bensalla liian laiha seos polttaa pakoventtiilit.Tämän ymmärtävät kaikki kaasupillejä joskus käyttäneet: liekki kuumenee happiylijäämällä tuntuvasti.
Bensa autoissa täyttä tehoa pyydettäessä ohitetaan happitunnistimen tiedot ja mennään rikkaampaan seokseen.Muussa ajossa mennään sitten päästöjen kannalta optimaalisella arvolla, tai sitten taloudellisemmalla, jos valmistaja on ajoneuvoon laittanut jo tehtaalta laittoman softan...
Se taloudellisin käyttökelpoinen seossuhde puukaasulla selviäisi uskoakseni asentamalla pakokaasun lämpömittari ja mittaamalla missä kohtaa lämpötila alkaa nousta liikaa.

Vastaa Viestiin