Eri puulajit pk-käytössä.

Keskustelua ekoautoiluun liittyen
Avatar
Jussi Vilppula
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Huhti 2017, 21:52

Re: Eri puulajit pk-käytössä.

Viesti Kirjoittaja Jussi Vilppula » 13 Loka 2019, 08:43

Laitas Touko selostusta siitä sinun aurinkokuivaimesta.
Minulla on nyt ongelmana tilan vähyys ja sääolot.
Ei ole lattia tilaa vapaana, minne olisi voinut kipata hakkeet ohuehkoksi kerrokseksi kuivamaan, ja pihalla kärryssä ne eivät tänä kesänä kerinneet kuivua, eikä siellä tietystikkään ilma oikein kierrä.
Mulla on toki jo plan-b mielessä, jota täytyy toki kokeilla.
Peräkärryyn haketuksen sijasta asemoidaan hakkuri tallin viereen niin, että tuote (toivon mukaan) lentää yläkerran seinässä olevasta aukosta suoraan lattialle kuivamaan.
Siihen hommaan vaan epäilen tarvittavan 1000 r/min ulosottoa riittävän vauhdin aikaansaamiseen ja tonnista ei minun yhdestäkään traktorista löydy.
Tosin olen siinä käsityksessä että nuffin ulosotto pyörii vähän normaalia kovempaa että sillä voisi täysillä moottorin kierroksilla kokeilla.
Kolmosnuffi ei tosin jaksa reidenvahvuista koivua, joten 10/60 joutunee koekaniinin osaan.

Avatar
Jussi Vilppula
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Huhti 2017, 21:52

Re: Eri puulajit pk-käytössä.

Viesti Kirjoittaja Jussi Vilppula » 13 Loka 2019, 17:39

Haketus jäi kokeilematta kun nivelakseli oli liian pitkä.
Tein kuitenkin piruuttani erän "kisabensaa".
Vanha laitoskeittiöpata täyteen haketta (4säkkiä), ja tulet alle.
Siitä tuli kaasutin täyteen ja ehkä puolisen pussia valmista, erittäin kuivaa, torrefioitua ja osin hiillettyä polttoainetta.
Työlästä valmistaa mutta tällä hetkellä ainoa tapa jos aion ajaa.

Avatar
Jussi Vilppula
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Huhti 2017, 21:52

Re: Eri puulajit pk-käytössä.

Viesti Kirjoittaja Jussi Vilppula » 13 Loka 2019, 19:33

Mitä olen nyt asiaa opiskellut niin kyllä tuo karkea palahake paahdettuna olisi ehkä parasta polttoainetta.
Se on erittäin kuivaa ja lisäksi hydrofobista eli ei ime kosteutta.
Joku asiasta enemmän tietävä voisi suunnitella mikrokokoisen torrefiointilaitteiston.
https://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2014/T182.pdf

Avatar
Touko
Viestit: 121
Liittynyt: 17 Huhti 2017, 16:58

Re: Eri puulajit pk-käytössä.

Viesti Kirjoittaja Touko » 13 Loka 2019, 21:24

Tähän aikaan vuodesta ei tosiaan saa puita kuiviksi muuten kuin antamalla niille lämpöä. Eipä tuo minunkaan kuivuri nyt syyspimeillä pysty puita kuivaamaan, mutta se pitää niiden kosteusprosentin lähellä nollaa kesän jäljiltä.

Aika yksinkertainenhan tuo laitteeni on. Muovisen ikkunalevyn alla on musta pelti jota aurinko lämmittää. Aurinkopaneelilla pyörivä puhallin siirtää lämpimän ilman kuivauslaatikkoon. Laatikko on styroksilla eristetty vanerilaatikko, johon mahtuu 1.5m3 kokoinen klapisäkki, tai kauluksilla varustettu kuormalava. Kuuma ilma puhalletaan laatikon yläosaan ja ja se poistuu pohjan keskellä olevasta reiästä. Aurinkoisena kesäpäivänä puut lämpenee 40-50 asteen lämpötilaan, ja niiden kosteusprosentti putoaa lähelle nollaa. Kuution satsin kuivaamiseen kuluu kesällä aikaa parista viikosta kuukauteen.

Itsellä on kokemusta lähinnä torrefioidusta pellettistä. Paikallinen höyläämö valmistaa torrefioitua terassilautaa, josta syntyvästä purusta tehdään työpaikallani sitten pellettiä. Torrefioidun puutavaran pitäisi olla häkäautoiluun erinomaista polttoainetta. Sillä on parempi lämpöarvo kuin raakapuulla, ja prosessissa siitä haihtuu iso osa terva aineksista pois. Näistä syistä myös puuhiili oli sota aikana niin hyvä polttoaine. Erityisesti pellettiä tehdessä sen vettä hylkivät ominaisuudet ovat suuria etuja pellettien kasassa pysymisen kannalta.

Sota aikaan puuhiiltä valmistettiin ilmeisesti lähinnä miiluissa tervahaudan tapaan. Mutta myös kehittyneempiä laitoksia käytettiin. Betonista valmistetut hiiltolaitokset toimivat häkäpöntön tapaan. Puu ajettiin pöntön läpi ikään kuin liian nopeasti. Puu kulki polttovyöhykkeen läpi nopeasti ja se poistui reaktorista pelkistyshiilivaiheessa.
Liitteet
20160502_190746.jpg

Vastaa Viestiin