Eri lähteistä poimittuja puun kaasutuksen virstanpylväitä.
Sivun alalaidassa on lähdeluettelo, johon sulkumerkkien sisällä olevat
numerot viittaavat.
|
Kiinteät laitteet |
1878 |
Hageman, G.A. tanskalainen
insinööri, laatii ehdotuksen newcastle-cannel-hiiltä käyttävästä
kaasu-uunista. Tätä ennen oli jo moottoreita käytetty valokaasulla, jota
kehitettiin kuivatislaamalla kivihiiltä. Hagemanin ehdotus toteutui vasta
1894 Benierin tekemien parannusten jälkeen. (1)
|
1881 |
Dawson, englantilainen insinööri,
julkaisi kokemuksiaan moottorikäyttöön soveltuvaa kaasua valmistavasta
laitoksestaan. Polttoaineena olivat antrasiitti ja koksi. Laitteita
nimitettiin keksijänsä mukaan Dawson-kaasulaitoksiksi. Laitoksessa oli
erillinen höyrykattila. Gasmotorenfabrik Deutz valmisti niitä usean vuoden
aikana. (1) |
1894 |
Benier, ranskalainen, rakensi Hagemanin
ja Dawsonin laitteistoista parannellun version, jossa ei enää ollut
höyrykattilaa. Moottorin oma imu huolehti kaasun kehittämisestä, kuten
nykyisissä laitteissamme. (1) |
muutama vuosi myöhemmin |
Tailor rakensi samanlaisen laitoksen
kuin Benier, jolla valmistettiin antrasiitista kaasua 6-8 hv:n moottoriin.
(1) |
1894 |
Thwaite, B.H. englantilainen insinööri, ehdottaa, että
rautamasuunien jätekaasuja alettaisiin käyttää kaasumoottoreiden
polttoaineena. Masuuneista vapautuu suuri määrä hiilimonoksidipitoista
kaasua vuorokaudessa. (1) |
1895 |
Thwaite käynnistää
helmikuussa Glascow'ssa 12 hv:n moottorin, jonka polttoaineena
on masuunikaasu. (1) |
1895 |
Gasmotorenfabrik Deutz käynnistää 12.10. myös 12 hv:n
masuunikaasumoottorin. (1) |
1895 |
Societe John Cockeril, Belgia, antoi kahdelle
insinöörilleen tehtäväksi selvittää masuunikaasun moottorikäyttöä. Työ
johti onnistuneeseen kokeeseen. (1) |
1900-luvun vaihde |
Garuffa, italialainen insinööri, käytti kaasuttimensa
polttoaineena puuta (2) |
1901 |
Julius Pintsch AG alkoi
valmistaa imukaasulaitoksia, joista heti ensimmäinen oli tehty 75 hv:n
moottoria varten. Periaate oli sama kuin Benierillä ja Tailorilla.
Polttoaineena tässäkin oli tervaton koksi tai
antrasiitti. (1) |
1902 |
Gasmotorenfabrik Deutz rakentaa
kaasunkehittimen ruskohiilille. Nämä tulivat Saksassa laajaan käyttöön.
(1) |
1904 |
Gebruder Körting rakensi kaasu-uunin
turpeen polttoa varten. Lähdemateriaalissa on kuva tällaisesta 1500 hv:n
voimalaitoksesta käsittäen 6 kaasu-uunia, kukin 250 hv:n moottoria varten.
(1) |
1908 |
Gebruder Körting rakensi kivihiiliä
käyttävän imukaasulaitoksen, joka oli periaatteeltaan samanlainen kuin
ruskohiilikaasutin.(1) |
? |
Gasmotorenfabrik Deutz onnistuu
rakentamaan keskipakoislinkoon perustuvan tervanerottajan, jonka jälkeen
polttoaineena voitiin alkaa käyttämään myös tervaa sisältäviä polttoaineita,
kuten puujätettä. (1) |
? |
Tampereen Pellava- ja Rautateollisuus
Oy rakensi samalla periaatteella toimivia kaasulaitoksia, polttoaineena
puuhake ja turve. (1) |
|
|
|
Ajoneuvokaasuttimet |
1905 |
Thorny-Croft, toiminimi, Englanti.
Ensimmäisiä yrityksiä sijoittaa kaasunkehitin autoon. (2) |
1906 |
David Dunwoodie ja
James George Jackson, Glasgow. Rakensivat kaksi kaasutinta, joista pienempi asennettiin 3,5
hv:n kolmipyöräiseen Voituretteen ja suurempi ja täydellisempi 30 hv:n kaksikerrosbussiin. Tiedot
Eckermannin kirjasta "Alte Technik mit Zukunft" sivulta
30. |
1913 |
Svedlund aloittaa kehittelytyönsä Ruotsissa. (2) |
1920 |
Itävallassa saatiin valmiiksi auto- ja
traktorikäyttöön soveltuva kaasutin. (2) |
1920 |
Panhard-Levassor-autotehdas Ranskassa rakensi
käyttökelpoisen kaasutinauton. Kaasutin oli koekäytössä Suomessa
Autopataljoonassa, mutta tulokset eivät olleet lupaavia. (2) |
1920 |
Svedlund, ruotsalainen insinööri, valmisti ensimmäisen
kaasuttimen autoja varten. (2) |
1923 |
Imbert aloittaa kaasuttimien kehitystyön Ranskassa.
(Saarialho) |
1926 |
Suomessa alettiin määrätietoisesti kehittää kaasuttimia.
Etunenässä oli professori Harald Kyrklund. (2) |
1927 |
Viipurin Höyryvene Oy hankki Imbertin lisenssin.
(Saarialho) |
1929 |
Ruotsin Insinööritieteiden akatemia alkoi tehdä valtion
tukemana kaasuttimien kehitystyötä. (2) |
1929 |
Suomessa oli käytössä noin 50 Viipurin Höyryvene Oy:n
valmistamaa puukaasutinta (2) |
1930 |
Hietalahden Sulkutelakka Oy osti Imbertin lisenssin
Viipurin Höyryvene Oy:ltä (2) |
1931 |
Johannes Linneborn osti Imbertin patentin Westfalenin
Arnsbergiin (Saarialho) |
1938 |
Lisävero
(dieselvero) säädettiin puukaasulaitteille. (2) |
1939 |
Lisävero poistettiin puukaasulaitteilta (2) |
1939 |
Nestemäiset poltto- ja voiteluaineet määrättiin
säännöstelyyn 4.9. 1939 |
1939 |
Valtio perusti Sysikaasu Oy:n ja
ryhtyi myymään ahtimella varustettua hiilikaasutinta. (Professori Harald
Kyrklund, TKK,Teknillinen korkeakoulu) (2) |
1940 |
Eduskunta säätää lain puu- ja puuhiilikaasuttimien käytön
edistämisestä. Lain tarkoitus on säädellä kaasutinlaitteiden sekä
niissä käytettävien polttoaineiden maahantuontia, valmistusta, kauppaa,
käyttöä ja hintoja sekä määrätä niissä käytettävien polttoaineiden
teknillisen kelpoisuuden tarkastuksesta. Samalla säädettiin valtion
varojen käytöstä Kaasutinluotto Oy:lle. Ensimmäinen laki säädettiin 12.
heinäkuuta 1940 ja toinen 4. lokakuuta 1940, jolloin edellinen kumottiin.
(2) |
1940 |
Kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeriö antoi
määräykset moottoriajoneuvoissa käytettävien puu- ja puuhiilikaasuttimien
rakenteesta, asennuksesta ja käytöstä 12. heinäkuuta 1940. (2) |
1940 |
Kaasutinluotto Oy perustettiin syyskuussa 1940 antamaan takuita
vähittäismaksukauppaehdoin hankittavien kaasuttimien kauppoihin tarvittavaa
luottoa varten, liikepankkien myöntäessä varsinaisen luoton. Tämän
takuuyhtiön osakepääoma oli 6 miljoonaa markkaa, josta valtio merkitsi
5 miljoonaa ja autovakuutusyhtiöt 1 miljoona markkaa. Valtio myönsi
vielä 2 miljoonaa mahdollisten tappioiden peittämiseksi. (2) |
1940 |
Syksyllä 1940 bensiinin jakelu supistui lähes nollaan,
kaasuttimia oli rakenteilla sadoittain. (2) |
1940 |
Kansanhuoltoministeriön asettama traktoripuukaasutinkomitea
ryhtyi syksyllä 1940 yhteistyössä Työtehoseuran kanssa järjestämään
traktoripuukaasuttimien kehittämistä, kokeilua ja myyntiä. (2) |
1940 |
Kansanhuoltoministeriön teknillisen toimiston
neuvonantajaksi asetettiin syksyllä 1940 teknillinen toimikunta, joka
ryhtyi tarkastamaan markkinoille tuotuja kaasuttimia. Tarkastukset
aloitettiin myöhään 1940 loppuvuodesta. Tarkastus oli vapaaehtoinen.
Pakollinen ennakkotarkastus säädettiin 1942. (2) |
1940 |
Kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeriön päätös
eräissä autoissa käytettävistä puu- ja hiilikaasuttimista. Päätöksessä
määrättiin, että armeijalle mahdollisessa liikekannallepanossa
luovutettavissa autoissa oli alkuperäiset bensiinilaitteet säilytettävä
paikallaan tai kuljetettava autossa mukana. 22. marraskuuta 1940.
(2) |
1941 |
Alkuvuodesta maassamme on käytössä
noin 13 000 puu- ja hiilikaasutinta.
Ensimmäinen talvikausi kaasutinkäyttöä oli takana ja siitä oli
selviydytty. (2) |
1941 |
Kansanhuoltoministeriön päätös moottorialuksiin
asennettavien puu- ja puuhiilikaasuttimien rakenteesta, asennuksesta ja
käytöstä annettiin 23.toukokuuta 1941. (2) |
1941 |
Kansanhuoltoministeriön päätös autohiilen valmistuksen
rajoittamisesta eräillä alueilla annettiin 22. tammikuuta 1941.
Päätöksellä rajoitettiin mm. halkojen käyttämistä hiiltoon. (2) |
1941 |
Saksassa aloitettiin Imbert-kaasuttimien suurtuotanto.
(Saarialho) |
1941 |
Oy Ford Ab hankki uuden
lisenssin Saksasta ja aloitti Imbert-kaasuttimien valmistuksen.
(Saarialho) |
1941 |
Kansanhuoltoministeriön päätös traktoreihin asennettavien
puu- ja puuhiilikaasuttimien rakenteesta, asennuksesta ja käytöstä
annettiin 18. marraskuuta 1941. (2) |
1942 |
Kansanhuoltoministeriö antoi päätöksen autohiilen
laatuvaatimuksista ja ylimmistä myyntihinnoista 1. huhtikuuta 1942.
(2) |
1942 |
Kansanhuoltoministeriö antoi päätöksen autopilkkeen
laatuvaatimuksista ja ylimmistä myyntihinnoista 1. huhtikuuta 1942.
(2) |
1942 |
Kansanhuoltoministeriön päätös puu- ja puuhiilikaasuttimien
säännöstelystä. Päätöksessä määrättiin luvanvaraiseksi
kaikki kaasuttimien valmistus, myös omaan käyttöön tapahtuvan
laitteen valmistus, mikäli se asennettiin moottoriajoneuvoon. Sama
koski maahantuontia. Kaasuttimien osille määrättiin vakiomitat, jotta eri
laitteiden kansia, luukkuja ja muita osia voitaisiin helpommin käyttää toisissaan. Kaasuttimille
tuli 5 kokoluokkaa, joita merkittiin tyyppikilvessä kirjaimilla
J-N. Kierreluukuille tuli kolme vakiokokoa, 100/114, 150/170 ja 200/220 mm.
Myös muita kaasuttimen mittoja pyrittiin standardisoimaan. Samalla
valmistaja velvoitettiin antamaan laitteille vähintään 3 kk:n takuu
valmistus- ja raaka-ainevirheestä tai huonosta asennuksesta johtuvista
vioista. Kh-ministeriön tarkastajalle annettiin valtuudet tarkastaa
maahan tuodut ja täällä valmistetut kaasuttimet. Kaasuttimiin määrättiin
asennettaviksi kilpi, josta ilmenee laitteen merkki, mallinimitys
ja valmistenumero sekä valmistajan nimi. Valmistajan oli annettava
kh-ministeriölle kuukausittain tiedot valmistamistaan laitteista.
Puu- tai hiilikaasuttimen käyttö yksityisajoon rekisteröidyssä
ajoneuvossa säädettiin luvanvaraiseksi. (2) |
1944 |
Kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeriön
päätös autovajoista ja niissä säilytettävistä puu-
ja puuhiilikäyttöisistä moottoriajoneuvoista astui voimaan 1.toukokuuta
1944. Päätöksessä oli yksityiskohtaisia määräyksiä mm. autotallien
ilmanvaihdosta sekä kaasuttimien aukkojen tiiviydestä. Ennen kuin autovajassa
sai ryhtyä säilyttämään puukaasuautoa, vajan käytöstä
oli tehtävä kirjallinen ilmoitus kunnan ammattientarkastajalle.
(2) |
1945 |
Saksassa tuotettiin vuoteen 1945 mennessä yli 500 000
Imbert-kaasutinta. (Saarialho) |
1948 |
Bensiinin säännöstelyä alettiin purkaa Suomessa ja
kaasuttimet poistuivat nopeasti käytöstä. |
1949 |
Bensiini vapautui lopullisesti säännöstelystä helmikuussa 1949.
|
P> P>
Puukaasuttimia |
|
A & K |
Autokauppa Oy ja Kaipio Oy, Tampere |
AK |
Tampereen Autokauppa Oy |
Akmo |
Autokorjaamoiden Oy, Helsinki sekä lisenssivalmistajat eri
puolilla maata |
Bolinder-Hesselman |
Oy Korpivaara & Halla, Helsinki |
Hako |
Ab Kemi Oy, Oulu Osakeyhtiö ja Jylhävaara Oy. Myyjänä Eri Oy,
Helsinki |
Hyry |
ei tietoa (moottoripuukaasutin) |
Häkä |
Oy Suomen Autoteollisuus (Sisu-autojen valmistaja) |
Imbert |
Oy Ford Ab, Helsinki. Toi myös maahan valmiita laitteita. |
Kytö |
Autokorjaamoiden Oy:n osakaskorjaamot sekä K. Widing, Viipuri. |
Monorator |
Puukaasu Oy |
Nero |
ei tietoa |
Otso |
Wärtsilä-yhtymän Hietalahden Sulkutelakka |
Petsmo |
Ab Petsmo Oy, Vaasa |
Pilkko |
Upo Oy, Lahti |
Puun-Voima |
Oy Autokoriteollisuus, Tapanila |
Raute |
Lahden Rautateollisuus Oy, myynti Fordin ja Työtehoseuran kautta |
Salo |
ei tietoa |
SG |
Sysikaasu Oy, Helsinki. Myynti traktoreihin Työtehoseuran
välityksellä. (Svenska Gengasaktiebolaget luovutti Suomeen laitteen
piirustukset, josta nimi) |
Svedlund GMSF-V |
Suomalainen Autohuolto Oy |
Svedlund SVH |
Ab Haldin Oy, Vaasa |
Talvio |
Voimavaunu Oy, Helsinki toimi päämyyjänä |
Tarmo |
K.Nummelan Autokoritehdas, Turku (venekaasutin) |
Volvo |
Oy Volvo-Auto Ab, Helsinki |
|
|
Hiilikaasuttimia |
|
A-hiilikaasutin |
A. Ahlström Oy, Varkauden konepaja |
Ajax |
ei tietoa |
Aimo |
J. Merivaara Oy |
Bergström |
Auto-Bil Oy, Helsinki |
Columbus |
Uusi Autokeskus Oy, Helsinki
päämyyjänä |
Kelo |
Korpivaara & Halla Oy |
Lion |
Oy Nikolajeff Ab;n korjaamo |
Olympia |
ei tietoa (paikallismoottorikaasutin) |
Svedlund |
|
Sysi |
Sysikaasu Oy |
Tapio |
Autokorjaamoiden Oy |
Teho |
Autola Oy |
Volvo |
Volvo-Auto Oy |
|
|
|
|
|
|
|
|
P>
lähteet: 1. Keksintöjen kirja:
Polttoaineet ja voimakoneet
1935.
2. Hyytiäinen: Kaasutinoppi 3. painos
1944.
3. Vehoniemeläinen- lehti 1984, johon tiedot saatu Moisalan Auto Suomessa-
kirjasta.
Saarialho
= Antti Saarialhon esitelmä Lahden Autoteknillisen yhdistyksen
kokouksessa
2004.