Ismo Lehmuston teksti

VUODENVAIHDE TOI MUUTOKSIA VEROLAKEIHIN 

Ajoneuvovero- ja polttoainemaksulain muutokset otettava huomioon

 Ismo Lehmusto 28.3. 2004

Miksi ovet ei aukene meille…

Alkaneen vuoden ensimmäisenä päivänä muuttui  muukin asia kuin pelkkä vuosiluku.

Päättäjämme päättivät viisaudessaan kumota vanhan moottoriajoneuvoverolain ja samalla romukoppaan menivät säädökset lisäverosta. Tämähän ei sinänsä ole mitään erityistä, mutta meidän kannaltamme ikävää oli, että meitä puukaasuautoilijoita ei muistettu olevan edes olemassa! Huolimatta siitä, että puukaasuautoja on sentään ollut rekisterissä  kaiken aikaa useita kymmeniä, jopa  aivan lähivuosinakin. Jos vertaamme asiaa vaikkapa paljon julkisuutta saaneeseen biokaasuautoon, on puukaasun käyttöaste siis moninkertainen ja tunnettavuudenkin olisi uskonut olevan roimasti parempi.

Muutoksia nimityksissäkin

Uudelle lapselle annettiin tietysti uusi nimikin. Vanhan lain mukaisesta auton käyttömaksusta, ”tarraverosta”, tuli  ajoneuvoveron perusvero, ja entisestä dieselverosta käyttövoimavero. Ne kannetaan nyt samalla verolipulla ja ne lasketaan päiväkohtaisina.

Entinen dieselin lisävero on nyt nimeltään polttoainemaksu. Sen alkuperäinen tarkoitus on ollut estää lämmitysöljyn eli ”löpön” käyttö kuorma-autoissa tai muissa sellaisissa tarkoituksissa, joissa se kilpailisi verollisen dieselpolttoaineen kanssa. Samoin oli estetty nestekaasun ja biokaasun käyttö liikenteessä, poikkeuslupia lukuun ottamatta. Lisävero oli nimittäin suuruudeltaan 20-kertainen dieselvero. Samoin nyt voimassa olevan polttoainemaksunkin suuruusluokka on henkilöautosta 300€/ päivässä. Olisi siis ajettava puukaasulla päivässä pari kertaa Lappiin ja takaisin, jotta se raha tulisi takaisin säästyneinä bensakuluina.  Kuka kokeilee?

Jotain hyvääkin saatiin

Aivan pelkkää harmia uusi laki ei aiheuta. Nyt on nimittäin mahdollista saada auto vapaaksi vuotuisesta perusverosta. Vapauden edellytys on, että autoa käytetään pääsääntöisesti puukaasulla. Jos rekisteritiedoissa on käyttövoimana mainittu myös bensa tai diesel ja niillä tosiasiassa ajetaan myös liikenteessä, on perusverokin maksettava kuten tavallisesta autostakin.

 Ajoneuvohallintokeskus on lähettänyt tämän vuoden ajoneuvoverolipun mukana kirjeen niille verovelvollisille, joita asia saattaa heidän mielestään koskea. Kirjeessä vihjataan mahdollisuudesta hakea tarvittaessa oikaisua auton verotukseen. Tätä kirjoitettaessa on vielä epäselvää, minkälainen näyttö vaaditaan perusveron poistamiseksi. Riittääkö pelkkä kunnian ja omantunnon nimissä tehty kirjallinen ilmoitus, vai onko mentävä muutoskatsastukseen ja saatava rekisteriotteeseen käyttövoimaksi pelkästään puu- tai turveperusteinen polttoaine. Onko silloinkin sallittua tilapäinen bensakäyttö esim. lyhyisiin siirtoihin tai äkillisen laitevian sattuessa auton ajo kotiin bensalla? Tämä jää nähtäväksi, päävastuu asiassa lieneekin nyt katsastusaseman avuliaalla henkilökunnalla.

Verolippujen postitus viivästyi

  Koska omalle puukaasu-Saabilleni ei alkanut kuulua verolippua tammikuussa, otin yhteyden Ake:en ja kyselin asiaa. Siellä oltiin ihmeissään kun autoani ei löytynyt ollenkaan tämän vuoden tiedoista. Vanhojen tietojen mukaan se löytyi ja verotuksen pelisäännöistä sovittiin samalla. Kävi myös ilmi, että muiltakin puukaasumiehiltä oli jäänyt saamatta ajoneuvoverolippu tälle vuodelle.

Mukavaahan se olisi ollut ajella vapaavuosi tai parikin, mutta kun laissa sälytetään verovelvollisellekin velvollisuus hoitaa asia tarvittaessa kuntoon. Väärän tiedon antaminen on rangaistava juttu.

Polttoainemaksusta iso jupakka  

Ajoneuvovero oli vielä lasten leikkiä verrattuna polttoainemaksun kiemuroihin. Lakitekstiä yhdessä Ake:n ihmisten kanssa tavattuamme totesimme, että vaikka puukaasuautot onkin selkeästi vapautettu käyttövoimaverosta ajoneuvoveron puolella, ei vapauttavaa säännöstä ole lainkaan täällä ”lisäveropuolella.” Selvisi kyllä, että tällainen kaksinaamainen menettely ei ole normaalia ja että kyseessä on Arkadianmäellä tapahtunut vahinko.

Tästä pelästyneenä laadimmekin puheenjohtajan kanssa 3.2.04 selvityspyynnön Ajoneuvohallintokeskukseen ja jäimme odottamaan vastausta. Se saatiin 23.3.04 päivätyssä kirjeessä. Kirjeessä kerrotaan nyt menettelystä, jolla puukaasuautot jaotellaan polttoainemaksuasiassa kahteen ryhmään.

Ennen vuodenvaihdetta muutoskatsastetut autot saivat vapauden polttoainemaksusta ilman eri toimenpiteitä. Perusteluna lähinnä se, ettei uudessa laissa ollut tarkoitus määrätä tällaista maksua puukaasuautoille ollenkaan.

Toinen ajoneuvoryhmä ovat sitten 1.1.2004 jälkeen muutoskatsastettavat puukaasuautot. Niille ei voitu antaa tällaista joukkoarmahdusta, vaan omistajat joutuvat hakemaan vapauttavaa lausuntoa Ake:n valvontaosastolta etukäteen ennen käyttöönottoa jokaiselle autolle erikseen. Tähän liittyen jäsenpostin mukana tuleekin valmis lomake, jolla vapautusta voi hakea. Lausunto on maksuton ja se on luvattu käsitellä melko nopeasti, useiden viikkojen odottelua ei pitäisi tulla. Seuraava porras, mikäli Ake ei jostain syystä voisi antaa vapauttavaa lausuntoa näiden uusien autojen osalta, olisi sitten Valtiovarainministeriö. Käytyjen keskustelujen mukaan sinne asti tuskin kenenkään tarvitsee kuitenkaan mennä.

Pieni epäselvyys voi olla siitä, onko Ake:lla selvät valtuudet antaa täysi vapautus polttoainemaksusta, mutta se asia ei nyt mielestäni kuulu meidän valvottavaksemme. Kysyttyäni asiaa Ake:n lakimieheltä, sain vastauksen että tällainen valtuutus heillä kyllä on tämän vuoden alusta asti olemassa.

Vuosimallirajat ennallaan  

   Vaikka aika kuluu eteenpäin, emme ole saaneet muutoksia siihen, minkä ikäisiä autoja voidaan hyväksyä muutoskatsastettavaksi puukaasukäyttöön. Ake:n tekniseltä osastolta saamani suullisen vastauksen mukaan he pitävät edelleen kiinni vanhoista vuosimallirajoista. Kertauksen vuoksi kerrottakoon päivämäärät, joita ennen auto on oltava otettu ensi kerran käyttöön. Päivä on usein sama kuin ensirekisteröinnin päivämäärä. 

-henkilöautot ja bensa-pakettiautot 1.7.1987
-diesel-pakettiautot 1.1.1993
-bensiinikäyttöiset kuorma-autot 1.1.1998
(näitä on vaikeaa saada hankittua)
-dieselkäyttöiset kuorma-autot  1.1.1989 

Rajojen poistamiseksi yritetään tehdä töitä. Selvitettävä olisi myös, voiko yli 12 tonnin kuomurilla ajaa nyt ilman käyttövoimaveroa.

Mitä minun pitikään tästä oppia?

Ajoneuvovero: autossasi on käyttövoimana bensa/ puu tai diesel/ puu. Ajat molemmilla. Maksa 95 €:n perusvero kuten ennenkin.

Jos haluat vapautua perusverosta, ota yhteys Ake:n Hannu Ahoseen tai Mia Nykopiin.

 -Autosi on pelkkä puukaasuauto. Etkä saanut vielä verolippua.? Sitä ei pidäkään tulla, onnittelen! Jos olet sen saanut ja maksanut, voit hakea palautusta. Yhteys yllämainittuihin. Numero alarivillä.

Polttoainemaksu: autosi on muutoskatsastettu ennen 1.1.2004. Ei toimenpiteitä. Pidä silti hanskalokerossa jäsenpostissa saamasi Ake:n kirje asiasta.

-Olet nyt tai myöhemmin menossa muutoskatsastuksen, tai käynyt alkuvuodesta. Hae vapautusta mukana olevalla lomakkeella. Älä aja ennen kuin saat vastauksen! Lisätietoja Markku Kärkkäinen tai Jorma Kurtelius, AKE 0100-7800