Lauhde Kyllästysaineena

Keskustelua ekoautoiluun liittyen
jussiäystö
Viestit: 226
Liittynyt: 03 Kesä 2017, 11:18

Re: Lauhde Kyllästysaineena

Viesti Kirjoittaja jussiäystö »

En hoksannut tuota, että puukaasun laaja plamis/syttymisalue todellakin saattaa auttaa tässä paikassa, jolla on sopiva auto ja intoa ehkä testaa tätä juttua jos nyt sitten nopeutta pudotetaan kierrosläppää pienentämällä ja pienenetää myös sitämyöten hään kulutusta , vai anetaan ilmaa kuitenkin enemmän ja sillä pudotetaan kierroksia , kuitenkin "helpommin " seosta saavalle mootorille kun kierroskaasuläppä on suurimmillaa , niin kuinka on säästön kanssa, meneekö häkää kuitenkin loppuviimeksi sama määrä , hmm,,
HÖYRYPÄÄ
Viestit: 23
Liittynyt: 01 Touko 2017, 10:46

Re: Lauhde Kyllästysaineena

Viesti Kirjoittaja HÖYRYPÄÄ »

Kyllä sitä kulutustakin on tutkittu jonkin verran lukuisten muiden mittauksien ohella.Lähtökohtaisesti ajettaessa puukaasuautolla kehittimen täytyy pysyä toimintakunnossa matkan edistyessä.Seosta laihennettaessa näyttäisi syntyvän kaasun säästöä,ainakin teoriassa.Seossuhde kuitenkin ilmoittaa vain suhteen,ei käytetyn seoksen määrää.Toisaalta kehitintä mitoitettaessa on sitouduttu kuluttamaan kaasua määrätyissä rajoissa,joista ei voi mielin määrin poiketa.Kapun autolla ajetaan aina seos enemmän tai vähemmän laihan puolella.Tulpat pysyvät puhtaina ja laitteet muutenkin,mutta ylilaihalla seoksella kehitin kuolee ja tulee ongelmia.Myöskään polttoainetta ei silloin säästy.Polttoaineen kulutukseen vaikuttaa hyvin paljon myös moottorin ja esim sytytysjärjestelmän kunto,lisäksi ilmanvastus on erilaisista pöntöistä ja härpäkkeistä johtuen aivan eri luokkaa kuin vastaavissa malleissa ilman puukaasulaitteita.
Viime vuoden kokousreissulla Iisalmessa kokeiltiin siinä ylämäessä tehoja.Tuloksena oli kahdella vedolla sama 78km/h,joka paikallisen insinöörin taulukkojen mukaan tarkoittaa noin 95hv.Olennaisempaa kuitenkin on,että se saavutettiin seossuhteella 15,5.Tämä käy hyvin yksiin El Kaminan projektipäiväkirjan kanssa,se on luettavissa haulla puukaasuauton toiminta.Siellä aivan loppupuolella todetaan,että toiminta on joka suhteessa parasta lambda-arvoilla 1,05-1,10 eli vastaavat seossuhteet 15,4-16,2.Seosta voitiin laihentaa arvoon lambda 1,35,mutta tehon lasku oli niin suuri,että mitään hyötyä ei saavutettu.
Puukaasuautot ovat myös omia uniikkikappaleita.Siksi niiden vertaaminen keskenään saattaa antaa virheellisiä tuloksia.Jo pelkästään moottoreissa on suuria eroja,vaikka toimintaperiaate onkin sama.Yksi kaikkein suurimmista polttoaineen kulutukseen vaikuttavista tekijöistä on siinä ratin ja selkänojan välissä.Kapun autossa lukema vaihtelee kuljettajan ja myös vallitsevien olosuhteiden mukaan 30-50kg/100km.Ainoastaan silloin kun kaikki moottoriteho on oltava käytössä että auto ylipäätään liikkuu,ei säästökeinoja juuri ole.
Antti Aarva
Viestit: 301
Liittynyt: 16 Huhti 2017, 21:38

Re: Lauhde Kyllästysaineena

Viesti Kirjoittaja Antti Aarva »

Tuosta siilokondenssista tökötistä vielä. Olisiko siitä apua sammaloituneeseen betoni tiili kattoon. Tietysti ensin pitäisi harjata sammalet pois. Sen jälkeen käsittely tökötillä?
Mulla on nyt melkein 30 vuotta vanhat tiilet, sammalta kasvaa 😕
Avatar
Touko
Viestit: 211
Liittynyt: 17 Huhti 2017, 16:58

Re: Lauhde Kyllästysaineena

Viesti Kirjoittaja Touko »

Siilokondenssi tappaa kaikki sammalet jotka sillä käsittelee, muttei se varmaan ennalta ehkäisevästi estä sammalia kasvamasta. Itse olen kaatanut siilokondenssia pihalaatoitukselle, jolloin laattojen saumoissa kasvaneet sammaleet ja heinät kyllä kuolivat. Nyt parin vuoden jälkeen alkaa taas uusi kasvusto vihertämään saumoissa. Pihakivetykselle käsittely pitää uusia parin vuoden välein, katolle varmaan riittää kerran vuosikymmenessä.
Antti Aarva
Viestit: 301
Liittynyt: 16 Huhti 2017, 21:38

Re: Lauhde Kyllästysaineena

Viesti Kirjoittaja Antti Aarva »

Juu noin se varmaankin on.
Ensin pitää kasvusto tappaa. Sitten pintakäsitellä tiilet.
Pitänee aloitella rautakaupan maaliosastolta, rtv, ym.
Tiiliä on mielestäni turha tässä vaiheessa uusia.
Avatar
Touko
Viestit: 211
Liittynyt: 17 Huhti 2017, 16:58

Re: Lauhde Kyllästysaineena

Viesti Kirjoittaja Touko »

Pönttöä purkaessani huomasin että esikuivatus vaipan alaosaan oli kertynyt tervaa. Lauhteen poistoputki ei ole aivan keruukourun alimmaisessa kohdassa, joten raskain terva on kerääntynyt lonttokohtaan. Käänsin siilon kyljelleen ja valutin tervat talteen. Tuloksena sain kahvikupillisen puhdasta, täysin hautatervaan verrattavissa olevaa tervaa. Olin yllättynyt tervan laadusta, se on täysin puhdasta mustaa tervaa jonka koostumus on huoneenlämmössä hunajaan verrattavissa.

Aloin miettimään että josko häkäautoilun sivutuotteena voisi saada enemmänkin tätä mustaa kultaa. Lauhdesäiliötä tyhjentäessä sieltä pohjalta tulee aina pieni määrä paksumpaa mustaa tavaraa. Tämä pitäisi vain kerätä talteen. Ehkä siilon ja lauhdekanisterin väliin voisi tehdä sakkakupin johon terva kerääntyisi?

Olen tähän asti kerännyt suuren osan lauhteistani 60l tynnyreihin, joita minulla on muutama täyttä käyttöä odottamassa. Ehkä niihin kaadetut tervat ovat ajan kanssa laskeutuneet pohjalle ja nyt ne voisi valuttaa talteen?
Liitteet
IMG_20210404_180909.jpg
Avatar
cyk-84
Viestit: 25
Liittynyt: 20 Huhti 2017, 20:04

Re: Lauhde Kyllästysaineena

Viesti Kirjoittaja cyk-84 »

Minä olen kerännyt tuota lauhdetta 30 litran astioihin ja odottanut että terva kerääntyy pohjalle.Sitten ottanut talteen.Tervattu puusuksia , kukka laatikko ynnä muita puuesineitä ja suojattu metalliesineitä kuumentamalla liekillä metalliin siveltyä tervaa. Pysyy paremmin kuin se teollinen nykyterva joka myydään tervan nimellä.
Avatar
Pihinää pöntössä
Viestit: 111
Liittynyt: 28 Joulu 2018, 14:24

Re: Lauhde Kyllästysaineena

Viesti Kirjoittaja Pihinää pöntössä »

"Koivutisle - kasvinsuojelun uusi innovaatio"
met143.pdf
(1.31 MiB) Tiedosto ladattu 217 kertaa
Tässä tutkimus koivutisleen vaikutuksista, eiköhän pöntöstä tuleva aine ole pitkälti samaa

Äkkiseltään luettuna

-Voidaan torjua rikkakasveja, mutta tappaa myös taimettuneet hyötykasvit. Ei kulkeudu kasvissa vaan tulee ruiskuttaa lehdille. Ei estä taimettumista

-Estää lehtokotiloiden ja espanijansiruetanan kulkemista tisleellä käsitellyillä pinnoilla

-Suojaa omenapuita myyrätuhoilta

-Ei aiheuta vaaraa vesieliöille, joskaan sitä ei tule suoraan ojaan tai vesistöön kaataa

Saa toki korjailla, reilu sata sivua niin pitäisi ajan kanssa lukea läpi
Avatar
Touko
Viestit: 211
Liittynyt: 17 Huhti 2017, 16:58

Re: Lauhde Kyllästysaineena

Viesti Kirjoittaja Touko »

Olen ollut siinä uskossa että lauhde toimii juuriston kautta ja olen kaatanut sitä litratolkulla rikkakasvien päälle. Mutta ilmeisesti jo muutaman desilitran ruiskuttaminen neliömetrille riittäisi. Pitänee kokeilla tätä ensi kesänä vuohenputkien hävittämiseen kun ne ei näytä edes roundupilla lähtevän.

Lauhteen käyttö omenapuiden runkojen suojaukseen myyriltä ja jäniksiltä onkin taidettu tietää näissä piireissä jo kauan.
jussiäystö
Viestit: 226
Liittynyt: 03 Kesä 2017, 11:18

Re: Lauhde Kyllästysaineena

Viesti Kirjoittaja jussiäystö »

Tuossa tuli mieleen,kun näin mainoksen sellaisesta aineesta millä saa palaneen tervan irti takkaluukuista minuuteissa,, olisiko siitä apua hankaliin tervatahroihin ...
Vastaa Viestiin