Eri puulajit pk-käytössä.

Keskustelua ekoautoiluun liittyen
Antti Aarva
Viestit: 301
Liittynyt: 16 Huhti 2017, 21:38

Re: Eri puulajit pk-käytössä.

Viesti Kirjoittaja Antti Aarva »

Jäi maitsematta, että ovat galvanoituapeltiä.
Avatar
Pihinää pöntössä
Viestit: 111
Liittynyt: 28 Joulu 2018, 14:24

Re: Eri puulajit pk-käytössä.

Viesti Kirjoittaja Pihinää pöntössä »

Soveltuuko havupuut pelkästään esikuivattavaan kaasuttimen vai pitääkö laittaa lehtipuuta sekaan?
Mikkoskirjassa kun lukee, että puiden päälle voisi kaataa vaikka tervaa ilman, että tuotekaasun tervapitoisuus merkittävästi kasvaa.

Ilman esikuivatusta olevaan kehittimeen ei varmasti sovellu pelkästään kun vähäinenkin polttoaineessa oleva ylimääräräinen vesi jäähdyttää pesää tehokkaasti.
jussiäystö
Viestit: 226
Liittynyt: 03 Kesä 2017, 11:18

Re: Eri puulajit pk-käytössä.

Viesti Kirjoittaja jussiäystö »

jos on vain lehtipuuta saatavissa , en laitaisi , tai ainakin niinpäin , että kuusta lehtipuunsekaan,, jos kaikki pelaa hyvin ja säädöt kaasutimessa kohdillaan , riskit on pienemmät , mutta jos tehoa kysytään vähän tai jos holvi syntyy ja hiilet alhaalla palaa vähiin , ja sitten pihkainen kuusi pilke putoaa syvälle kurkkuun , niin tervaa saattaa mennä putkiin,, olen aina ajellut lehtipilkkeellä, koivunkin olen kuorinut rälläkällä,, terva on hankala suodattimissa , ventiileistä puhumattakaan,, vesi on pilkkeissä on suurin syy tuottaa tervaa , kosteus noin 15-25%pilkkeessä ja liian hieno p-aine kuten hake tekee herkästi tervaa,, kondenssimanteli ehdoton,,
jussiäystö
Viestit: 226
Liittynyt: 03 Kesä 2017, 11:18

Re: Eri puulajit pk-käytössä.

Viesti Kirjoittaja jussiäystö »

George Imbert myös katseli takan uunin liekkejä ,kun tuumi kuinka puukaasutimen tekisi,, molemmilla teillä on paljon kokemusta puukaasu kilometreistä,, laiho kirjoittaa ylös , kun tulee hyviä ideoita,,
Avatar
kapu
Viestit: 70
Liittynyt: 18 Huhti 2017, 20:57

Re: Eri puulajit pk-käytössä.

Viesti Kirjoittaja kapu »

Olin juuri pilkkeitä tekemässä ja tein pari säkkiä pilkettä paksuista kuusenoksista. Tuossa edellisissä viesteissä vähän varoiteltiin kuusen käytöstä mutta laulussakin sanotaan että "onni suosii rohkeaa". On tiukkaa puuta ja pihkaista ja painavaa. Armeijassa sissinä ollessa opetettiin että kaminassa pitää polttaa kuusta koska se palaa kaikkein hajuttomammin. Olen tässä viime aikoina katsellut kuusen oksista tehtyä nuotiota useasti ja se palaa tosi puhtaasti ja siitä jää hyvä hiillos. Pitää kuivattaa säkit hyvin ja sitten kokeilemaan....
Liitteet
kuusipilke.jpg
kuusipilke 1.jpg
jussiäystö
Viestit: 226
Liittynyt: 03 Kesä 2017, 11:18

Re: Eri puulajit pk-käytössä.

Viesti Kirjoittaja jussiäystö »

Näin kelien paratessa , tuumasin että tyhjään puusäiliön , kun en koskaan sitä ole tsekannut,, sielläpä oli sellainen puutikuista ja kivettyneestä tervasta muodstunut este ettei puut pääseet kunnollla laskeutumaan ehkä noin neljäsosa säiliön poikkipinnasta kavennuskohdassa ennen suutin tilan putken alkua.. - ihme että oli niinkin hyvin pelannut - vaikka ajelen kuoritulla koivulla- niin kyllä siitäkin tuntuu "tököttiä" syntyvän.. hidasta se on pilkeiden tyhjennys yläkautta, mutta armeian kentälapiolla, kun sen sääti kuokaksi onistui lipata annos krerallaan - ehkä pitäisi ajella säiliö joskus aina välillä tyhjäksi . kun se "poltaisi " karstat - tosin tiivisteet on lujilla
Avatar
Jussi Vilppula
Viestit: 275
Liittynyt: 23 Huhti 2017, 21:52

Re: Eri puulajit pk-käytössä.

Viesti Kirjoittaja Jussi Vilppula »

Mulla on vaimo tehny halkoja pari viikkoo ni minä sille kanssa ilmotin että jättää oksat mulle autokäyttöön kun ne on aika hankalia pätkittäviä.
Avatar
Pihinää pöntössä
Viestit: 111
Liittynyt: 28 Joulu 2018, 14:24

Re: Eri puulajit pk-käytössä.

Viesti Kirjoittaja Pihinää pöntössä »

Kuivat lehtipuupilkkeet tuli päästettyä Volvon pakoputkesta ulos ja tuoreella ei pysty ajamaan. Piti siirtyä kuuseen kun sitä sattuu olemaan kuivana. Kuusella on tullut n. 2000 km ilman, että seassa on ollut yhtään lehtipuuta.
Kuusen käyttöä varten kuristuksen kokoa piti kasvattaa. Tulipesärengas on nyt 110 mm. Lisäksi pilkkeet tulee olla pienempiä, n. 20 mm kanttiinsa.

Vanhat väitteet, että kuusi syö hiilet ei ole kuitenkaan ihan perättömiä. Hiilet häviää ajon jälkeen. Ajon aikana niitä kyllä siellä tuntuu kohennuskepin tuntuman perusteella olevan.
Esilämmitys vie pari minuuttia pitempään kun pitää odotella uusien hiilien muodostumista.

Ajoa tulee keskimäärin vähintään 250 km viikossa.
Talviajossa ei ole muuta ongelmaa ollut kuin vesihanat jäätyy pallon sisältä umpeen. Ruuvarilla saa hakattua auki.
15 astetta pakkasta on kylmin ajo tähän mennessä. Ennakkoa pitää laittaa käynnistäessä.
Vastaa Viestiin