NAKUT

Keskustelua ekoautoiluun liittyen
Avatar
Jussi Vilppula
Viestit: 275
Liittynyt: 23 Huhti 2017, 21:52

Re: NAKUT

Viesti Kirjoittaja Jussi Vilppula »

Aikoinaan minulle kerrottiin, ettei pyörrekammiodiesel, ja puukaasu tule juttuun.
Tässä: https://www.youtube.com/watch?v=fN3nWmKGQ2U&t=125s
Kuitenkin videotallenne, joka kertonee, ettei se asia ihan tuhoonkaan tuomittu ole.
jussiäystö
Viestit: 226
Liittynyt: 03 Kesä 2017, 11:18

Re: NAKUT

Viesti Kirjoittaja jussiäystö »

näin kevät kun on niin ekat puukaasuajot tuli tehtyä,,kaasua tuli hyvin , mutta eipä halunnutkaan käynistyä,, kipinät tuli , mutta ei kaasu syttynyt sylinterissä - no ruuvailin tulpat irti -kun niissä se vika on paljolti ollut - tulpat oli sellaiset tumman väriset . aivan kuin olisivat hehkuneet , vaikka imusarjapaukkuja ei ole ollut - kun uusilla tulpilla kokeilin käynistystä lähti hetikäymään- kysymys kuuluu . mitä tulpissa tapahtuu kun ei toimi miksi lämpö vaikuttaa niihin niin, että kipinää ei tule tai se on heikko, oksidoituuko ekektroodien aine , vai kuinka? kumma kun kaikki kuusi tulppaa tuhoutui yhtä aikaa,, muuten ne näytti olevan ok - tuosta diiseli koneesta kun tekee häkä koneen kannattaa ilmeisesti puristusta laskea poistamalla ainetta männän koko yläpinnasta- jos poistaa ainetta vain männän kolosta on siinä tapahtuva palaminen niin kuumaa ja keskitettyä että sen keskellä oleva tulppa ei oikein halua kestää , tietenkin jos tulpan lämmön siirtyminen kanteen on normaali sekin auttaa , silloin kun tulpat on sellaiset lähes valkoiset pitäisi lämmöarvot olla kohillaan -Varaosliikeen myyjä kummasteli ,että mihinkä tälläinen määrä mopon tulppia sopii kun sanoin että volvo kuorma autoon , kummastelu vain lisääntyi . no koko sarja maksaa vain alle 30€ että joka keväinen vaihdon vaiva jää
Avatar
Pihinää pöntössä
Viestit: 111
Liittynyt: 28 Joulu 2018, 14:24

Re: NAKUT

Viesti Kirjoittaja Pihinää pöntössä »

Auttaisiko piitahna lämmönjohtumiseen tulpista kanteen?
Mikä niiden mopon tulppien lämpöarvo on?

Löysin paikallisen varaosaliikeen varastosta paketin
NGK CR10E tulppia. Niissä on M10 kierre ja varsin kylmät kun lämpöarvo 10.
Volvossa tulpat on lämpöarvoltaan 8 kun alkuperäiset ovat 6

Kuppimainen palotila on varmasti erinomainen kaasun nopeaa palamista tavoitellessa
Pajealueelta palotilaan puristuvat kaasut pyörteilevät voimakkaasti ja palorintamalla ei ole liikaa matkaa kuljettavanaan pienessä tilassa
jussiäystö
Viestit: 226
Liittynyt: 03 Kesä 2017, 11:18

Re: NAKUT

Viesti Kirjoittaja jussiäystö »

Pii tahna adapterin ja kuparihylsyn välissä voisi auttaa- vika on siinä alunperin kun tulppa ei ole jengattu kannen valuun , kun valua siinäkohden ei ole vaan kuparihylsy ja takana vesi , Pitäisi kait koneistaa raudasta oma osa ja jengata se kanteen jota vesi jäähdyttää, ja siihen tulpan jenka --- se tulppa jota käytän on kymppijengalla jengan pituus 10mm , j a yksi ongelma on kun avainväli pitää hioa 14mm ,iin että hylsy mahtuu kanavaan lämpöarvo on 8 ,ei vastusta -- joo suuri lämmönjohtoarvo olisi hyvä,, yllättävä suurta roolia tuo tulppajuttu näyttelee, kylmät tulpat puuautoon , kun kaasu ei karstaa, elikkä suuri numero - käytettyjä tulppia on kohtalainen kasa - mikä estää nissä kipinän synnyn muutuuko metallin seos , vai onko sisällä jotain vikaa lyökö läpi, ihme homma- sillä häkähäkkisellä oli kait saman suuntaisia ongelmia,, aikaisemmin tekemissäni diiseleissä oli jenkaus suoraan kannen valuun , ja niissä ei ollut ongelmia, - männät sorvasin koko halkaisijaltaan , jos se on sitten myös osaltaan auttanut,,
Avatar
Jussi Vilppula
Viestit: 275
Liittynyt: 23 Huhti 2017, 21:52

Re: NAKUT

Viesti Kirjoittaja Jussi Vilppula »

Tulppien lämpöarvot eivät ole vertailukelpoisia keskenään.
Eli se mopontulppa hehkuu herkemmin vaikka näennäisen kylmällä arvolla onkin.
Mikä tappaa tulpan?
Tulppa kuolee kun sen eristeposliinin pintaan muodostuu hiilikerros, joka kuten tunnettua, johtaa sähköä.
Siksi tulpan pitää olla riittävän kuuma, että se jaksaa polttaa pintaan muodostuvan noen pois.
Mustuneet tulpat voi kunnostaa polttamalla ne puhtaaksi kaasutoholla, tai laittamalla ne ns hallilämmittimen liekkiin.
Sen näkee hyvin kun se posliini alkaa vaalenemaan taas puhtaaksi.
Miten tunnistaa kuolleen tulpan irroittamatta sitä moottorista?
Otetaan yleismittari, asetetaan se vastusalueelle ja skaala megaohmeille.
Ehjä tulppa näyttää ääretöntä vastusta maata vasten, kun taas kuollut johtaa joitain megaohmeja.

Lopuksi, kuolleessa tulpassa kipinä ei hyppää kärkien välistä, koska sähkö menee sieltä mistä helpoiten pääsee, tässä tapauksessa keskielektrodin eristeen pinnalla olevaa johtavaa noki/hiilikerrosta pitkin suoraan tulpan runkoon.
Vastaa Viestiin