Vinkit rakenteluun

Keskustelua ekoautoiluun liittyen
Avatar
Pihinää pöntössä
Viestit: 111
Liittynyt: 28 Joulu 2018, 14:24

Vinkit rakenteluun

Viesti Kirjoittaja Pihinää pöntössä »

Ajattelin, että olisi hyvä kerätä yhteen paikkaan vinkit ja niksit kaasuttimen rakenteluun liittyen.

Aloitan:
Happosen kierteyttäminen on hankalaa, normaalit leikkuuöljyt tai kuparitahna eivät toimi. Tappi naksuu ja paukahtelee ja menee helposti poikki. Yleensä muutaman reiän jälkeen katkeaa tylsyttyään.
Kuulema rocol merkkinen kierteytysöljy toimisi.
Mutta jos sitä ei ole niin normaali sinkkispray toimii ihan hyvin.
Sitä tappiin reilusti, eikä poksahtele tai hirtä kääntäessä.
Kannattaa kuitenkin ottaa maltillisen pituisia lastuja.

Poratessa taas mäntysuopa-vesi seos on osoittautunut ihan hyvin toimivaksi
ja jos terä menee vahingossa poikki (ainakin käsivaralta porattaessa), saa koboltti poranterästä muotoiltua sorviin terän.
Ja tuntuu muuten toimivan jopa paremmin kuin osa valmiista pikateräspaloista.

Saumojen tiiviys on helppo tarkistaa monessa saumassa puhaltamalla suuttimella toiselta puolelta kompressorilla ilmaa ja suihkuttamalla toiselle puolelle saippuavettä suihkepullolla.
Ei tarvitse allasmaista tilaa niin kuin veden kanssa ja tarkistuksia voi tehdä niihinkin saumoihin helposti jotka valmiissa rakenteessa on hankala korjata.

Samaa paineilmametodia voi myös käyttää moottorin venttiilien tiiveyden tarkistamiseen: kanavan puoletta paineilmaa ja sylinterin puolelle venttiiliä saippuavettä. Edellyttää tietysti että kansi irtonaisena ylösalaisin pöydällä. Läpättyjä venttiileitä on turha testata kovin tarkkaan kun ne vuotavat kuitenkin vähän.

Jos omistaa sopivan mig hitsauskoneen niin sitä voi auttavasti käyttää tigin tavoin sovittamalla langansyöttöpäähän volframielektrodin pätkän. (Lanka pois koneesta) Valokaaren sytytys tapahtuu ottamalla moni säikeisestä kuparijohdosta yhden ohuen karvan joka laitetaan kappaleen ja elektrodin väliin.
Omassa koneessa ongelma tosin on että virran syöttöä ei saa tarpeeksi pienelle.
Maa- ja polttimen johtojen napaisuus pitää vaihtaa keskenään ettei elektrodi sula.
jussiäystö
Viestit: 226
Liittynyt: 03 Kesä 2017, 11:18

Re: Vinkit rakenteluun

Viesti Kirjoittaja jussiäystö »

Kun ja jos kaasulinjassa on vanhanajan märkäsuodatus . siis puunappuloita villaa superlonia ,jne,, huomasin suuren eron siinä ,kun aluksi autossani oli isohko tynnyrinmuotoinen suodatus vaaka asennossa, se ei toiminut kunnolla , onko syynä lämpö tai virtaukset sen sisällä , kun tein myöhemmin kaksiosaisen suodatuksen jossa kaasu tulee karkeasudattimeen alas, ja nousee sen läpi ylöspäin - läpäistyään eka patruunan , se johdetaan alas ja jälleen kulkee hienopuolen läpi ylöspäin , josta menee seostimelle.. kaasun puhtaudessa tuli ilmi huomattava ero puhtaasees suuntaan,, öljynvaihto väheni . putket kirkkat jne,, - no mikä syynä? onko kenties se kun suodatus on kaksi osainen ja painovoima vaikuttaa hiukkasiin ja kosteuteen virtaussuuntaa vastaan - suodatusmateriaali on sama kuin aikaisemmin - myös suodatinosioiden suuri poikkivirtauspintaala on eduksi, kun virtaus on hidas,, -- että näin , kuinka kukin rakenteleekin , -- hyvää juhannusta savusaunaa lämmittelen, aromi tuttu..
jussiäystö
Viestit: 226
Liittynyt: 03 Kesä 2017, 11:18

Re: Vinkit rakenteluun

Viesti Kirjoittaja jussiäystö »

Juutuupea selaessani tuli vastaan ruotsalaisia sivuja -- he kuvaavat rakentula ja laittaa ne sitten jakoon,, on diiselien muutamista kipinäsyttyiseksi erilaisia pilkekoneita,, paikalliskäyttöä , suodattimima ja paljon muuta .. yllättävän paljon asiaa - olisiko jonkinlainen yhteistyö kuvio mahdollista , vaikkapa Eg joka osaa ruotsia minua paremmin voisi toimia "lähettiäänä"
Antti Aarva
Viestit: 301
Liittynyt: 16 Huhti 2017, 21:38

Re: Vinkit rakenteluun

Viesti Kirjoittaja Antti Aarva »

Otitko asian puheeksi hänen kanssaan viimeviikolla. Oli aikeissa käydä Teillä pohjoiseen ajaessaan?
Saattaa olla aika kiireinen.
jussiäystö
Viestit: 226
Liittynyt: 03 Kesä 2017, 11:18

Re: Vinkit rakenteluun

Viesti Kirjoittaja jussiäystö »

Eg käväisi kyllä ,ja kaasutuskeskustelua käytiin tiiviisti,, kuinkas muuten,,hällä mielenkiintoisia projekteja,, mutta tuo ruotsin asia tuli esiin sen jälkeen. tuo ruotsalaisten suhtautuminen on hiukan erilaista kuin suomalaisten noin yleisemminkin , heidän tapa ketroa asioista on eri lainen ,, ja siitäjohtuen tulee aika usein esiin hyödyllisiä asioita,, ja näkökantoja,, josta voisi olla hyötyä puolin ja toisin,, seuraan aika paljon ruotsin tv,, ja olen pannut tämän merkille.. Tuo ruotsinkielen taitonin on kehno jos tiedän asian , se auttaa ja jos puhuja puhuu yleis ruotsia sekin auttaa -- kielioppini on kotoisin närpiöstä ja olen kuulut joidenkin sanovan että se kieli on sukua ruotsin kielelle..
Antti Aarva
Viestit: 301
Liittynyt: 16 Huhti 2017, 21:38

Re: Vinkit rakenteluun

Viesti Kirjoittaja Antti Aarva »

Pitäisi löytää joku halukas ruotsin taitaja käymään keskusteluja. Samuel Ekfors Vetelistä voisi innostua, ehkä seuraakin ruotsalaisten toimintaa. En ole viimeaikoina soitellut hänelle. Aikasemmin kyllä. Hän rakensi kaasuttimen Ekin piirustuksen mukaan. Viimeksi kun soitin oli kiireinen. Työ ja perhe veivät puukaasuharrstukselta ajat. Se on aika normaalia. Pitänee kysellä häneltä kuulumisia.
jussiäystö
Viestit: 226
Liittynyt: 03 Kesä 2017, 11:18

Re: Vinkit rakenteluun

Viesti Kirjoittaja jussiäystö »

Kovin on hiljaista sivuilla,,,Onnistuin hankimaan tuohon diiselipuukaasukuremuriin kylmät tulpat. arvo kymmenen, asennettuani ne paikalleen ja kun lähdin koe reissulle auto ei oikein ttoiminut kunnolla kun antoi kaasua alkoi nykimään . Vaihdoin bilteman superpuolan . sama juttu ei auttanut ,, viimeisenä konstina tuumasin josko kärkiväli tulpissa on liian iso( 0,7mm) naputtelin sen 0,3mm iin. se auttoi veto palasi ja ei nykinyt Tämä tulppa asia on tärkeä ,varsinkin jos puristukset on suuret (15 ) valokaari ei kertakaikkiaan jaksa hypätä hyvin eristävässä kaasuseoksessa, tämän huomaa siitä kun antaa kaasua että tulee suuremmat täytökset alkaa röpöttämään, toinen tulppa ongelma on liian kuumat tulpat se hehkusytyttää ja tulee imusarjapaukkuja tai lievemmässä tapauksessa sytty tapahtuu liian aikaisen ja tehoa menee ja kone kärsii
Vastaa Viestiin