Pien CHP-laitos

Keskustelua ekoautoiluun liittyen
vesa
Viestit: 31
Liittynyt: 30 Huhti 2017, 19:38

Pien CHP-laitos

Viesti Kirjoittaja vesa »

Ens talvena sähkön hinta tulee olemaan huipussaan.
Joten ajatus rakentaa chp.

* Imbert modifioidulla (=suurella ) polttoainesäiliöllä ja holvin purulla. #3-4 tuntia yhdellä täytöllä.
** Lasikuitukangassuodin, kaasua ei jäähdytetä suodatuksen jälkeen.
* henkilöauton moottori 1.5 - 2 ltr.
* 11 kw 1500 rpm oikosulkumoottori
* Lämmön talteenotto jäähdytysnesteestä ja pakokaasusta.

Mutta tuo sähköpuoli vielä kaipaa paljon neuvoja. Verkkomagnetointi, mutta miten ja mitä säätimiä, mittareita, kytkimiä tuon toteuttamiseen tarvitaan?
jussiäystö
Viestit: 230
Liittynyt: 03 Kesä 2017, 11:18

Re: Pien CHP-laitos

Viesti Kirjoittaja jussiäystö »

Miksi et jäähdytä kaasua,, jos tulee säänöstelty tai tahaton sähkökatko on itse heräävä gene parempi , jos verkosta ottaa tahdit pitää mootoria pyörittää "luonnolista " nopeutta ja kun lisää kieroksia esim 5 % lähtee virta verkkoon päin , saksassa oli tämä systeemi , tarkka tekniikka tuli asiakkaan suunasta jotta siihen en perehtynyt huippu tehot oli 80 kw näissä omavoimalaitoksissa on ongelmana laitteen koko , se pitäisi olla sopivan pieni , - ei kannata jauhaa isolla koneella , jos kulutusta on vähän . -- lämpö talteen - näitä pitää pohtia- asia kannatettava..-
vesa
Viestit: 31
Liittynyt: 30 Huhti 2017, 19:38

Re: Pien CHP-laitos

Viesti Kirjoittaja vesa »

Kun en jäähdytä kaasu, jää lauhde pois. lisäksi rajoittaa moottorin tehoa. eikä tarvita kolmea lämmönvaihdinta. Muutoinkin kaasun lämpö hiukan hankala hyötykäyttää, kun keskuslämmitykseen tarvitaan 70 astetta.

Verkkomagnetoitu olisi yksinkertainen toteuttaa ja teknisesti toimintavarma pois lukien ne virtakatkokset. Mutta onneksi nykyään niitä on aika harvoin. Idea on käyttää laitetta aina silloin kun olen itse kotosalla ja "valvomassa". Lämpö ajetaan varaajaan kautta keskuslämmitykseen. Toki rinnalla on myös stokeri, joka hoitaa lämmitystä pääasiassa.
jussiäystö
Viestit: 230
Liittynyt: 03 Kesä 2017, 11:18

Re: Pien CHP-laitos

Viesti Kirjoittaja jussiäystö »

kuuman kaasun syöttäminen vie tehoja , kuuman kostean hapoisen kondennsin joutuminen moottoriin saattaa lisätä syöpymistä jos on kuumasuodatin senjälkeen kaasulämmöt on aika korkeita että jäädytys kannattaa- pakolämpö suurin hyöty, mootorin jäähdytysvesi on listalla myös - genen kytkentä verkkoon antaa sähköä sinne , je eikö juuri tässä siitä haluta eroon , kun eurohyödyt on nimellisiä ja tekniikkaa on paljon - saareke käyttö ainakin täälläpäin näyttää vähiten huonolta,, tasavirta gene akku/inverttikäyttö parantaisi sähkön laatua jos on herkkää konetta perässä , kyllä näitä on tuumattu tahtoo vain tulla monimutkaisia /häiriöherkkiä /kalliitakin virityksiä,, Tämä asia ,kuinka esim hake saadaan sähköksi ei ole juurikaan edistynyt teknillisessä mielessä , samoja vanhoja asioita tuumataan udelleen ja uudelleen,, jopa höyrykonekkin esiintyy keskustelussa..
vesa
Viestit: 31
Liittynyt: 30 Huhti 2017, 19:38

Re: Pien CHP-laitos

Viesti Kirjoittaja vesa »

Ei se nyt kovasti haittaa vaikka sitä virtaa menis vähän verkkoonkin silloin tällöin. Kyllähän siitä nykyään saa pörssisähkön hinnan. Kalleina tunteina ihan kannattavaakin. Ja onhan sitä talvella kyllä omaakin kulutusta ihan reippaasti.

Ajattelin vaan Aurinkokuninkaan neuvoin eli make it simple stupid. (=tee tyhmä yksinkertaisesti)
jussiäystö
Viestit: 230
Liittynyt: 03 Kesä 2017, 11:18

Re: Pien CHP-laitos

Viesti Kirjoittaja jussiäystö »

sellainen näpärä yksinkertainen ratkaisu on yleensä paras . ja vaati kyllä järkeilyä , sellaisten viritysten teko onnistuu helposti olen sen huomannut tässä arkisessa aherruksessa,,
Avatar
Touko
Viestit: 211
Liittynyt: 17 Huhti 2017, 16:58

Re: Pien CHP-laitos

Viesti Kirjoittaja Touko »

Miten kytket oikosulkumoottorin polttomoottoriin? Tuleeko väliin kytkin ja vaihdelaatikko?

Oikosulkumoottori generaattoriksi on tosiaan tämmöiseen se helpoin ratkaisu kun ei tarvitse tahdistuksesta murehtia. Sähköpuolenkin voi tehdä melko yksinkertaisesti. Tähtikolmiokäynnistin ja vikatilanteessa avautuva kontaktori riittänee moottorin kytkennäksi. Kontaktorin voi kytkeä avautumaan moottorin ylilämmöstä, alhaisesta öljynpaineesta ja sähkökatkoksesta. Polttoaineen loppumisen tai muun kaasupuolen vikatilanteen voi mitata moottorin virrasta. Kun moottorin teho hiipuu, tippuu myös tuotettu virta, kontaktorin voisi kytkeä avautumaan kun virta tippuu liian alas.

Koska generaattori magnetoituu verkosta, sen pitäisi myös sammua itsestään verkon kadotessa. Mutta on olemassa pieni todennäköisyys että näin ei käy, jos lähiverkkoon on esimerkiksi kytkettynä paljon induktiivista kuormaa. Tämän vuoksi laitteistoon pitäisi kytkeä "anti islanding device" joka havaitsee verkon taajuudesta ja jännitteestä vikatilanteen ja sammuttaa generaattorin.

Generaattorin perään kannattaa laittaa semmoinen analoginen virtamittari joka näyttää virran molempiin suuntiin, siitä on helppo katsoa meneekö virta moottoriin vai verkkoon päin.

Polttomoottorin kierrosnopeussäätö kannattaa tehdä huolella, sähkökatkoksen tullessa moottori ryntää nopeasti.

Tätä kun miettii niin alkaa itsekkin tehdä mieli rakentaa vastaava laitos. Harmi vain kun on muita projekteja buukattuna koko syksyksi.
jussiäystö
Viestit: 230
Liittynyt: 03 Kesä 2017, 11:18

Re: Pien CHP-laitos

Viesti Kirjoittaja jussiäystö »

Tässä kun muistelee työhistoriaa, tulee mieleen sellainen tapaus , kun tein sellaisen ison laitteen jokaa kääntää rekan runkopalkeja puolelta toiselle js siihen asennettiin sellainen söhkömoottori jossa oli vaihde ja mengneettijarru jonka piti pidättä kääntö kun napin vapautti,, vaan kävikin niin että kun raskasmassainen palkki halusi jatkaa liikettä virta ei kadonnutkaan vaan mootori tuotti virtaa joka piti mngneettijarrun auki siis mootori oli niikun gene ,, - sitten kun vaihteen jarru pantiin toimimaan suoraan napista , silloin laite pidätti siihen asentoon kun kuski halusi siis kyllä mootori pysyy "hengissä" kun olosuhteet on sopivat , vaikka virta verkostapäin loppuisikin,, ja kyse oli varsin pienestä mootorista , ja kierrosluku ylitys oli pieni lähes sama lähtötilanteessa.. tuossa naapuripitäjässä oli vesivoimalla toimiva saha mutta turbiinin tehot ei aina riitäny jotenka rinnalle laitettiin sähkomootori avuksi,, . sitte kävikin niin että kun sahattiin pienempää, puuta alkoi turbiini pyörittää mootoria ja vanhan ajan sähkömittari alkoi pyöriä niinpäin että sähkölasku pieneni-- no tässä on pieni legendan riski mutta hyvä juttu kuitenkin
vesa
Viestit: 31
Liittynyt: 30 Huhti 2017, 19:38

Re: Pien CHP-laitos

Viesti Kirjoittaja vesa »

Ajattelin kytkeä oikosulkumoottorin kiinteästi nivelletyllä akselilla ja varähtelyn vaimentimella. Toki tästä tulee lisää vastusta starttimoottorille, mutta aion käyttää Dieselin 1.7 kw starttia. ( bensassa 1.1 kw)

Oliko sulla Jussi tuotannossa sulkusyötin hakkeelle?
jussiäystö
Viestit: 230
Liittynyt: 03 Kesä 2017, 11:18

Re: Pien CHP-laitos

Viesti Kirjoittaja jussiäystö »

vaikka minulla on isohko gene nivelaksilalla suoraan laurellin kuutoseen kii jaksaa startti viedä hyvin , ehkä alussa massa pistää vastaan ,, kumivaimenninta ei ole kotelosyötin on ylimääräinen, sopii piklkkeille- pajahommia olen vähentänyt,, omia juttuja touhaan, seiniä korjaan jota piisaa,,
Vastaa Viestiin