Traficom:n voimassa olevassa määräyksessä sanotaan "Puukaasulaitteiston asennuksessa laitteiston tulee olla kiinteästi asennettu"-
Tarkoittaako tämä että peräkärryyn sijoitettu laitteisto ei ole sallittu? Aikaisemminhan tällaisia on rakenneltu.
Jos laitteisto olisi peräkärryssä niin onko ajoneuvoa pakko muutoskatsastaa? Etenkin jos muullakin polttoaineella pystyy ajamaan.
Itselläni on harrastekäytössä ennen 2009 käyttöönotettu maastoauto, joka on muutoskatsastettu maakaasulle (bensa/kaasu). Ajatusleikkinä ja miksei vaikka huoltovarmuudenkin nimissä, kiinnostaisi ajatus lisätä ajoneuvoon kolmas käyttövoima.
Laitteiston kiinteä asennus ei käytännössä ole mahdollista kyseiseen ajoneuvoon, koska se estäisi takaoven käytön. Toimivin vaihtoehto olisi peräkärryasennus, jos se olisi sallittua. Tällöin olisi mahdollista jättää peräkärry kotiin ja ajella esim. biokaasulla (ja maksaa asiaan kuuluvat verot mm. käyttövoimavero). Harrastuneisuutta puukaasuttimista itseltäni löytyy sen verran että muutaman puukaasu-generaattorin olen rakennellut, myös jatkuvatoimisena (drizzler-periaate).
Disclaimer: Liityin tänään yhdistyksen jäseneksi, joten pahoittelen jos kysymykset ovat päällekkäisiä aikaisemmin käsiteltyjen kanssa. En ole vielä ehtinyt lukemaan koko foorumia / Lieska-lehtien vanhoja numeroita. Pikaisella haulla en löytänyt foorumilta vastauksia.
Muutoskatsastus
-
- Viestit: 288
- Liittynyt: 03 Kesä 2017, 11:18
Re: Muutoskatsastus
Tervetuloa uusi jäsen , ymmärtäisin , että laite pitää olla pultattu kiinni , oli kysymyksessä auto tai perävaunu .. kärryversioita on paljonkin jäsenillä että kyllä se on siinämielessä mahdollista-- tuo verokikkailu on jo sitten hankalampi kysymys , siihen jokin toinen jäsen on viisaampi , itellä on peklkkä puukaasu jolloin veroa ei tule , tosi on kyseessä kuorma auto johonei veroa muutenkan tule ,- mikä on dislerperiaate ,, ? liity vats ap ryhmään siinä on vilkkammpaa keskustelua